Het effect van één ongezonde maaltijd

Losseveter Patatje_met

Je eet netjes elke dag minimaal twee stuks fruit en 200 gram groenten. Yoghurt, eieren en een stukje vette vis staan wekelijks op je menu en je begint de dag (bijna) altijd met een ontbijt. Je bent behoorlijk gezond bezig, vind jezelf. Die ene dag dat je ontzettend zin heb in een extra grote portie friet met mayonaise en een frikandel kan vast niet zoveel kwaad. Toch?

Tekst: Miriam van Reijen

Mis. Een klein maar indrukwekkend Amerikaans experiment laat zien dat zelfs 1 slechte maaltijd al behoorlijk veel invloed kan hebben op je gezondheid.

Ruim 6,190 calorieën
Twee nieuwsproducenten begaven zich naar de Universiteit van Maryland om zich te laten testen voor en na het eten van een voor-, hoofd- en nagerecht. Hun bloedwaarden en de doorstroming van hun vaten werd gemeten. Voorafgaand aan de maaltijd hadden ze beide normale, gezonde waarden. Het menu bestond uit gefrituurde macaroni & cheese (vergeet niet; Het onderzoek vond plaats in de Verenigde Staten), een Quesadilla burger (een gigantische burger verpakt tussen twee bloemtortilla’s) en een groot bord-diep sundae-ijsje. De totale maaltijd bedroeg een gigantische hoeveelheid van 6,190 kcal (waar een normaal persoon dagelijks genoeg heeft aan 2000-2500 kcal) met 187 gram verzadigd vet (maximale dagelijkse inname zou rond de 20 gram moeten zijn). Beide producenten konden de volledige maaltijd niet op.

Veroudering van de bloedvaten
Na twee uur werden hun bloedwaarden weer gemeten. Waar het pre-maaltijd bloed helder was, vertoonde het bloed na de maaltijd duidelijke vetophopingen. Ook de bloedvaten waren duidelijk aangetast. Als gevolg van de maaltijd waren de vaten aanzienlijk vernauwd en niet in staat normaal te functioneren. Met andere woorden; het hart moest harder werken om voldoende bloed rond te pompen. De betrokken onderzoekers waren stellig in hun conclusie: Een ongezond dieet zorgt voor een veroudering van je hart- en bloedvaten. Hoewel de nadelige effecten van deze maaltijd na ongeveer zes uur verdwenen zijn, zorgt regelmatige consumptie van een dergelijke maaltijd voor een verhoogd risico op onder andere een hartaanval.

Drie weken lang…
Een ander interessant experiment is gedaan door de Amerikaan Sam Feltham. Om meer te weten te komen over het effect van te veel eten volgde hij eerst 21 dagen lang een vetrijk, koolhydraatarm dieet van gemiddeld 5794 calorieën per dag. Na 21 dagen was hij 1.3 kilo zwaarder (van 85.6 naar 86.9). Na een herstelperiode at hij vervolgens 21 dagen een koolhydraatrijk, vetarm dieet van gemiddeld 5793 calorieën. Weer 21 dagen later was hij Na 7.1 kilogram zwaarder en werd zijn middel bijna 10 cm omvangrijker. Zijn vetpercentage steeg van 12.7% naar 16.9%. Ook zijn bloedwaarden veranderden dramatisch. Zijn volledige verslag kun je lezen op: http://live.smashthefat.com/why-i-did-get-fat/

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Weia Reinboud

    De ongezondheid zit in twee dingen, waarvan er maar eentje wordt vermeld, de overdosis calorieën. Het tweede is dat het om dierlijke vetten gaat. Nogal wiedus dat die meteen problemen geven, dat doen ze ook bij een normale hoeveelheid calorieën.

    • Je leest wel heel makkelijk over tweede deel heen. Het vetrijke, gelijke cal. Dieet zorgde voor veel minder gewichtstoename dan het koolhydraatrijke. Overdaad aan koolhydraten kan niet opgeslagen worden als glycogeen (lever/spieren) en zal omgezet worden in triglyceriden vet. Overdadig koolhydraten geeft ook insuline resistentie.
      Vetten zijn veel meer zelfregulerend, een vette maaltijd zal langzang verteren en lang verzadeging geven.
      Trouwens bovenstaande voorbeelden zojn natuurlijk bizar, welk normaal mens haalt dat in zijn hoofd. Dat zijn toch echt eetgewoontes van morbide obesen.