Gebruik jij hem al?

Herstel sneller met de foam roller

Heb je zojuist een zware hardloopsessie of krachttraining achter de rug? Of voel je misschien wat pijntjes en stijfheid in de spieren? Geef je zelf dan een sportmassage met een foam roller. Je herstelt sneller waardoor je de dagen erna weer met een goed gevoel aan de volgende training begint.

Massage - Rolle
Foto: Pixelot

De foam roller is een goed alternatief voor een masseur en onmisbaar voor iedere hardloper. Door met de rol druk uit te oefenen zorg je voor ontspanning in de spieren, zenuwen en triggerpoints (knopen in je spieren). Het kan pijnlijk aanvoelen en de eerste keer zal het ook zeker wennen zijn. Hoe meer pijn je voelt, hoe strammer je spieren en meer knopen aanwezig zijn. Je zal de rol dus extra hard nodig hebben!

Verbeter je doorbloeding
Met een massage komt de doorbloeding op gang. Hierdoor bereikt meer zuurstof je spiervezels waardoor het herstelproces verstelt. De foam roller helpt je bij het zachter maken van de knopen in je spieren waardoor de kwaliteit van de spier verbetert. Een triggerpoint in je spier vermindert immers de flexibiliteit waardoor de spier minder goed functioneert. Hierdoor vergoot je de kans op blessures. Zorg dus voor een goed herstel.

Verminder stijve en stramme spieren
Na een zware training voel je de bui al hangen: hoe zorg ik ervoor dat ik morgen de trap nog opkom en niet kreupel door het kantoor loop? Spierpijn is immers een logisch gevolg van een zware training. Verminder de spierspanning door over het schuim heen te rollen. Je zult verbaasd zijn over het effect dat dit hulpmiddel met zich meebrengt.

Foam roller kopen
De rollen bestaan in verschillende formaten en soorten. Ze variëren hierdoor sterk in prijsklasse. Op internet kan je ze bij diverse websites bestellen. De hardheid van het schuim bepaalt het effect op je spieren. Als het schuim hard is, drukt dit meer in je spierweefsel dan een zachtere rol. Hoewel een zachte rol in eerste instantie iets aangenamer zal aanvoelen, moet je er toch mee oppassen. Deze vervormt snel waardoor je hem al snel niet meer optimaal kan gebruiken.

In onderstaande video worden een paar voorbeelden van oefeningen gegeven.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>