Marathonvoer

Kim Dillen: ‘Ik ben eigenlijk wel een aardige Bourgondiër’

Vorig jaar meldde Kim Dillen zich bij de nationale vrouwentop op de langere afstanden. Ze boekte een mooie progressie en sindsdien is ze bij nationale kampioenschappen regelmatig op het podium te vinden. Afgelopen zaterdag won Kim Dillen brons bij het NK 10.000m in Amsterdam. Eerder dit jaar won ze al brons bij het NK halve marathon en liep ze in Parijs de marathon in 2u41’29”. Voor dit najaar staat de volgende marathon gepland. We stelden Kim echte vragen over voeding.

29-09-2013 NK 10km Singelloop Utrecht Nederland Atletiek   Foto: Kees Nouws -

Hoe ben jij als topatlete bezig met je voeding?
Steeds meer eigenlijk. Was er in mijn baanatletiekperiode totaal niet mee bezig. Als ik maar geen honger had, vond ik het al snel goed. Toen ik later de weg op ging en ook halve marathons ging lopen merkte ik wel dat het wat nauwer kwam. Maar verder dan een bord pasta de avond ervoor kwam ik nog steeds niet. In 2009 en in 2012 maakte ik mee wat ijzertekort doet met prestaties en met je algehele dagelijkse fitheid. Sinds 2012 heb ik de ijzerrijke voeding los gelaten en ben ik preventief gaan suppleren. Dat lijkt nu aardig onder controle.

Sinds het najaar 2013 ben ik ook steeds bewuster bezig met wát ik binnen krijg. Her en der vang ik wat op en het beste (en lekkerste J) probeer ik eruit te pikken. Ik zorg dat ik tijdig en voedzaam eet na een training. Ik was behoorlijk content met mezelf en dacht erg goed bezig te zijn. Deze maand heeft een diëtiste me de ogen nog iets verder geopend met de mededeling dat echt iedere maaltijd van belang is voor de adaptatie en het herstel van de training. Dus niet alleen de maaltijd direct volgend op de training. Sinds kort ben ik dan ook bewust bezig met de lunch en tussendoortjes. Zo wordt het steeds verfijnder. Ik voel me daar goed bij, het past ook wel bij mijn levensstijl.

Je hebt een baan naast het hardlopen, neem je wel eens eigen maaltijden of andere voeding mee naar het werk?
Tot enkele weken geleden bestond mijn lunchpakket uit boterhammen met pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden? Tussendoortjes nam ik ook wel mee, maar meer als suikershotjes om fris en wakker te blijven. Ik ben een vrij slechte slaper en heb wellicht daardoor al snel de neiging naar suiker te grijpen. Ik probeer dit nu te doorbreken door fruit mee te nemen, de pindakaas te vervangen door eiwitrijkere bronnen en wellicht ook straks met shakes. Het vergt wat meer voorbereiding en vooruit denken, maar ik denk hiermee een meer uitgebalanceerd voedingspatroon te realiseren.

Kook je graag?
Jazeker, heel graag. Vooral als er mensen mee eten, dan kook ik altijd heel uitgebreid. Doordeweeks is het toch vaak vooral snel, doch verantwoord. Het is vaak laat in de avond als ik thuis ben. Tijdens het weekend is er meer tijd om er wat bijzonders van te maken. Ik vind het ook erg leuk om met ingrediënten te werken die ik nog niet ken of verse producten die ik nog nooit klaar gemaakt heb. Zo heb ik inmiddels mijn vaste assortiment uitgebreid met couscous, bulgur, quinoa, avocado en allerhande soorten noten.


Eerder dit jaar liep je de marathon van Parijs, een soort van debuutmarathon. Enkele jaren geleden heb je wel eens een marathon gelopen. -Is er verschil tussen hoe je toen omging met voeding en nu?

In 2009 ben ik met collegae en klanten van mijn toenmalig werkgever richting Berlijn getrokken voor het lopen van de marathon. Tijdens de voorbereiding lette ik totaal niet op mijn voeding. Deed duurlopen van 30km en kon daarna direct door gaan naar mijn volgende activiteit die dag. Ik was immers aan het afstuderen, werkte 60 uur per week en deed een project voor de KWF. Dat moest ik 2 maanden voor de start enorm bekopen toen ik de continu aanwezige vermoeidheid eindelijk kon plaatsen: had een flink ijzertekort opgebouwd. Dat was een belangrijke les die ik toen geleerd heb.

Het idee van Parijs is laat ontstaan. Zoals ik al eerder aangegeven heb ben ik sinds najaar 2013 veel bewuster bezig met voeding. Zo ook dus in mijn voorbereiding voor Parijs. Heel veel anders als in het najaar heb ik dit voorjaar niet gegeten. Vergeleken met 2009 is het echter een wereld van verschil in voeding én in de drukte van de activiteiten om het lopen heen.

Wat neem je mee van je marathon in Parijs voor je voorbereiding op je volgende marathon?
Er zijn twee zaken die ik graag wil verbeteren in een volgende voorbereiding. Ik wil mijn algehele voedingspatroon in de voorbereiding verbeteren door hier samen met een diëtiste uitgebreid naar te kijken. Vooral mijn voeding in de week voorafgaand aan de marathon heb ik voor Parijs zelf uitgezocht. Veel hierover gelezen en rondgevraagd bij ervaren marathonlopers. Dit heeft best aardig uitgepakt, al kun je achteraf vraagtekens zetten of mijn tank voldoende gevuld was. Bij 35km kreeg ik een berehonger. Ik weet niet of dit de voorraad is die je daags voor de marathon vult of dat ik tijdens de marathon te weinig tot me genomen heb. Het laatste is ook goed mogelijk aangezien ik wat voorraadpunten gemist heb. Dit overkomt me niet nog een keer denk ik. Dus wat zou ik veranderen: de voeding in de voorbereiding de laatste week en ervoor zorgen dat ik voldoende energie tijdens een marathon binnen krijg.

26-07-2014 NK Senioren Amsterdam Nederland Atletiek foto: Kees Nouws /

Hoe belangrijk is voor jou de maaltijd op de avond voor de marathon?
In Parijs heb ik bewust een appartementje geboekt waar ik de mogelijkheid had om te koken. Ik houd graag de regie op deze m.i. cruciale elementen in de voorbereiding. De twee dagen voor de marathon heb veel gehad aan een voedingsadvies wan Hans Brons, een ervaren en fanatieke marathonloper en loopmaat van me, aanhoudt. Dit gaf me een idee van de hoeveelheden die ik moest eten. De avond voor de marathon betekende dit pasta naar binnen duwen totdat het mijn oren bijna uit kwam.

Heb jij bepaalde rituelen op gebied van voeding voor/na een training of marathon?
Voor baanwedstrijden heb ik een vaste maaltijd. Simpel klaar te maken, lekker en goed verteerbaar. Bij wegwedstrijden zweer ik nog altijd bij krentenbollen voor de race. Geen idee of dit goed is, het levert in ieder geval geen ongemakken op onderweg.

Na de wedstrijd laat ik alle regimes los, haha. Niet goed voor het herstel, wel voor de ontspanning. Na een training zorg ik voor een goede combinatie van eiwitten, koolhydraten etc.

Merk je bij meer kilometers of lange zware trainingen dat je daarna 1 keer heel erg zin krijgt in iets? (een warme chocomel bijv?)
Eigenlijk niet echt. In zwaardere weken kan ik soms wel ineens heel trek krijgen in bijvoorbeeld patat of andere snacks. Misschien ook een natuurlijke reactie als je meer in je reserves gaat lopen?

Heb je wel eens iets gegeten/gedronken voor een training/wedstrijd (of erna) , waarvan je nu zegt: ‘Dat was niet zo handig en zal me niet meer gebeuren.’
Koffie kan soms erg verkeerd vallen bij mij, vooral bij langere afstanden. Zo had ik bij de Loop van Leidsche Rijn dit voorjaar de hele weg buikklachten.

Tevens zou ik een salade voor een wegwedstrijd ook niet meer doen. Ik weet nog dat mijn coach Anne Rindt erg verbaasd was en direct kon verklaren waarom ik na de finish van een snikhete 10km nog een sprintje naar het toilet moest trekken.

Heb je nog een tip/advies/ weetje voor andere lopers?
Geregeld een glaasje wijn en niet te gespannen in het dieet zitten. Ik ben eigenlijk wel een aardige Bourgondiër; vanuit mijn deels Belgische roots is het uitgebreid tafelen er met de paplepel ingegoten. Een goed glas wijn kan daarbij niet ontbreken. Een wijntje in de avond kan me ook echt net die ontspanning geven die ik nodig heb.

Het recept en de bereidingswijze van de maaltijd die jij erg lekker vind in je marathonvoorbereiding:
Ik deel graag mijn easy made baanwedstrijd recept. Het idee is afkomstig uit het magazine Elle eten en is ideaal voor avondwedstrijden na het werk. Alleen de ui heb ik weggelaten.
Wat heb je nodig voor 1 pers:
* 1 blik witte bonen
* 1 blik tonijn in zonnebloemolie
* handvol rucola
* 2 tomaten, gesneden in partjes
* olijfolie ( of beter lijnzaadolie oid)
* balsamico
* peper

Verwarm de bonen langzaam in een pannetje. Giet de zonnebloemolie uit het blik tonijn af. Leg wat rucola op een bord en de partjes tomaat erop. Schep de warme bonen erop en leg de tonijn daar weer bovenop. Besprenkel met de olie, balsamico en bestrooi met peper. Klaar!

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>