zaterdag, 23 juni, 2012
Olympisch kampioen Clay niet naar Spelen, Eaton op wereldrecordkoers

Ashton Eaton, foto: VI Images
De Amerikaanse trials liepen vandaag op een regelrecht drama uit voor de regerend olympisch kampioen Bryan Clay. De meerkamper stond op de derde plek na vijf onderdelen en leek daarmee op koers voor een olympisch ticket. Maar op de 110m horden ging het mis. Clay werd gediskwalificeerd omdat hij met zijn handen de horde raakte. Daarmee viel hij terug naar de laatste plaats in het klassement. Daarmee zijn zijn kansen op de Olympische Spelen bekeken.
Ashton Eaton daarentegen is aan een indrukwekkende meerkamp bezig en lijkt hard op weg het wereldrecord van Roman Sebrle te verbeteren. Dat record staat sinds 2001 op 9026 punten.









Bij zijn eerste worp heeft Eaton een pr van 58.87 geworpen. Prognose daarmee: 8973
Nog twee worpen te gaan. In de prognose zit 4.24,10 op de 1500. Hij ligt op koers voor derde allertijden, dwz eerste niet-Tsjech.
23 juni, 2012, 11:15u
Tweede worp geen verbetering. Als het hierbij blijft heeft ie 4.16,37 nodig vor een WR. Zijn PR is 4.18,94
23 juni, 2012, 11:25u
Derde worp niet verder. Wel alledrie boven zijn vorige PR.
23 juni, 2012, 11:31u
Livestream voor de liefhebbers : http://ufreetv.com/nbc.html
24 juni, 2012, 12:09u
4:14,48 => 9039 punten
Sebrle is na 11 jaar zijn wereldrecord kwijt
Ongelooflijk
En ogenschijnlijk nog zoveel winst te behalen voor Eaton.
24 juni, 2012, 6:26u
inderdaad theo, onvoorstelbare prestatie. die 4,14 is niet eens een hele grote verrassing gezien de 2,32 op de 1000m die hij al indoor liep. de atleet van het jaar is volgens mij wel bekend nu :))
24 juni, 2012, 8:32u
Heel knap om nog even 3 pr's aan het einde van de tienkamp te produceren, na die 13.70 en steady discus leek het er toch niet meer in te zitten.
Maar deze man heeft toch wel verschrikkelijk veel potentieel, hopelijk voor hem maakt hij het ook een keer in de zomermaanden waar, in Deagu werd hij toch ook verrast door Hardee, maar 700 punten is toch wel gewoon heel erg veel.
24 juni, 2012, 11:06u
Hoe kan dat nou, 4.14 lopen na 2 dagen uitsloven.. Een tienkamper hoort te prutsen op elke afstand langer dan 400 m!
24 juni, 2012, 11:44u
@ Maurice,
Feitelijk prutst hij ook door 48seconde langzamer te lopen dan het WR.. ;)
24 juni, 2012, 3:44u
@Robbin, klopt inderdaad. Op 400m zo'n 8% achter het wereldrecord en (dus) onder het wereldrecord vrouwen, wel top-3 bij de mannen in Nederland. Op de 1500m al ruim 23% achter het wereldrecord, en nog top-3 bij de vrouwen in Nederland.
Blijft natuurlijk heel degelijk voor een meerkamper! Meeste winst te boeken op de werpnummers (lijkt me als niet-kenner).
24 juni, 2012, 4:55u
Dat klopt wel Ad, meerkampers moeten uiteraard ook sterk zijn maar werpen is technisch vrij lastig en met een werperslichaam kom je in de gehele meerkamp niet zo ver. En als de 1500 voorin de 10-kamp zou zitten zou het verschil met het WR wel wat kleiner zijn denk ik.
24 juni, 2012, 8:41u
Wat een atleet!
Ik denk overigens niet dat een meerkamper buiten de meerkamp een hardere 1500m zou kunnen lopen... (ik zou het niet kunnen (opbrengen))
Heel veel zin in de strijd die we in Londen gaan zien!
25 juni, 2012, 7:08u
Inderdaad, wat een atleet!
Des te teleurstellender hoe bepaalde media er over hebben bericht.
In NRC Handelsblad een puur zakelijk, 9-regelig stukje.
Het Parool had een groter stuk, met foto maar zonder de nodige details.
De Volkskrant ruimde weliswaar een hele kolom in, maar echt begeesterd klonk het niet. 'Hij werd door de Amerikaanse media meteen uitgeroepen tot de koning der atleten,' schrijft Mark van Driel, 'een eretitel die vooral van stal is gehaald omdat geen enkele Amerikaanse sprinter zich kan meten met Usain Bolt.’
Wat is dit voor onzin!?
Weet Van Driel dan echt niet dat die eretitel al sinds mensenheugnis met regelmaat voor de beste tienkamper ter wereld wordt gereserveerd?
Een echte atletiekliefhebber zou ook alle prestaties van Eaton op een rijtje zetten, en zich niet beperken tot de vier scores van meer dan 1000 punten; volgens Van Driel 'het getal dat in de tienkamp een informele maat voor perfectie is'.
Een enthousiaste beschouwer zou ook niet alleen Eaton laten zéggen dat hij zijn grenzen nog niet heeft bereikt, maar dit vervolgens plausibel maken.
Eaton bleef op diverse nummers (oa 400 meter, discus) immers ver onder zijn mogelijkheden? Signaleer dat dan ook!
Maar het kan erger.
In de zondagse Studio Sport-avonduitzending hoorde ik de presentatrice op zeker moment zeggen dat olympisch kampioen Bryan Clay zich bij de trials in Eugene niet had geplaatst voor Londen. Vervolgens kwam er een item over de Amerikaanse zwemtrials, en na afloop daarvan klonk het langs de neus weg: o ja, over Eugene gesproken, daar is het wereldrecord op de tienkamp gebroken.
Details, ho maar.
En maar voetballen, wielrennen en tennissen....
26 juni, 2012, 9:48u
Ach over het NR hoor je ook weinig.
Maar geen Wariner op het WK, wel Williams, omdat de atleet voor hem schijnbaar niet beschikt over een A-status (al heb ik geen idee wat ze daar mee bedoelen)
http://www.ad.nl/ad/nl/1802/Atletiek/article/detail/3277132/2012/06/26/Hoogspringer-Williams-met-vierde-plaats-toch-naar-OS.dhtml
26 juni, 2012, 11:05u
Net als in GB moeten ze bij de eerste drie van de trials zitten plus de A-limiet gehaald hebben. Als je de GB trials bekijkt dan zijn er niet echt veel die die A-limiet behaalden, sowieso op allerlei onderdelen matige resultaten voor zo'n groot land. Speerwerpen mannen: de 50-jarige Roald Bradstock werpt een fenomenale 72 meter, maar wordt daarmee tweede achter een 78 meter. Vijftig jaar en tweede worden is heel mooi, maar ook min of meer een blamage voor de kids.
26 juni, 2012, 11:40u
@weia 72 meter en leeftijdscorrectie 50+, wat moet een 35 jarige dan gooien :-)
26 juni, 2012, 11:58u
89 meter. Met dien verstande dat hij nu met een 800 wierp terwijl de grading uitgaat van 700 gram.
Hij was de eerste die met de nieuwe speer over de 80 wierp, als ik het goed heb
26 juni, 2012, 1:20u
@Willie
Tja, wat kan het je ook schelen?
Ik blijf wel een roepende in de woestijn.
26 juni, 2012, 1:28u
Niet geheel terechte toon, beste Kees, ik vind het ook belachelijk (en spreek dat hier zeer regelmatig uit), het is meer dat het ons toch eigenlijk niet meer kan verbazen?
@Weia: tja, zo makkelijk kan het ook zijn, bedankt, ik had dan gewoon opgeschreven dat nummer 3 de limiet niet heeft gehaald, maar goed we constateren net ook hoe de media met atletiek om gaat.
Ik zat echt te denken in een verschil in de status van de atleet, wel/geen onderdeel van een selectie wel of geen topsporter, iets in die trant.
26 juni, 2012, 2:00u
Belangrijkste oorzaak dat het WR niet breed uitgemeten is, zit 'm in de weekplanning van de kranten. De trials van Amerika zijn daar niet groots in mee genomen, op zich logisch.
Op het laatste moment kan er niet zomaar een halve pagina worden vrijgemaakt. Dan krijg je er ineens twee pagina's bij. Ook gespecialiseerde verslaggevers zijn niet zomaar beschikbaar. In het sportkatern van het weekend gaat dat al makkelijker. Dit soort door-de-weekse, "verrassende" uitslagen worden in kranten daarom bijna altijd onderbelicht. Ook in andere sporten.
Maar goed, misschien kunnen wij zelf de meerkamp vast wat meer cachet geven door de mooie prognose van ergorej.net eer aan te doen en hier en daar op de Helsinki site te linken...
26 juni, 2012, 2:01u
OK, het viel wel in het weekend. Maar de planning zat waarschijnlijk toch al dicht.
26 juni, 2012, 2:16u
Frank,
Planningen die dicht zitten... Daar onderschat je de redacties toch, denk ik. Flexibiliteit kunnen ze als het moet natuurlijk opbrengen. Volgens mij is het meer een kwestie van belangstelling, deskundigheid en feeling voor wat belangrijk is.
Gregory Sedoc (VK) is belangrijk, maar op zo'n moment minder belangrijk dan Eaton.
Als ik het goed begrepen heb is Eelco in Götzis niet eens op tv uitgezonden. Twee volle dagen lang liep er een NOS-cameraploeg rond (ik was zelf in Gözis), maar omdat er opeens iets was met het Nederlands Elftal werd daar de voorkeur aan gegeven.
Wat zijn dat voor eindredacteuren!?
26 juni, 2012, 2:32u
Bij de krant waar ik werk, gaat het in ieder geval ongeveer zo. Maar belangstelling speelt inderdaad ook een flinke rol.
26 juni, 2012, 2:39u
Willie,
Nee, het verbaast me niet, maar het ergert me nog steeds wel.
Vandaar dat ik een berustende toon nog steeds niet zo kan waarderen.
Frank,
Wie ziet dat Eaton 10.21 loopt en 8.23 verspringt, kan vermoeden dat er iets spectaculairs op handen is.
Ik geef toe dat het misschien veel gevraagd is, maar een echt atletiek liefhebbende journalist gáát naar bepaalde sites en hóudt dingen permanent in de gaten.
Al geef ik toe dat hij/zij er ook de gelegenheid voor moet krijgen. Maar alles begint bij diepgaande interesse.
26 juni, 2012, 2:54u
Los van de belangstelling van het externe journaille is het ook de vraag, hoe actief de media vanuit de atletiekwereld bestookt wordt / is. Is het belang van deze prestatie voldoende overgebracht?
Wij zijn geinteresseerd, ja. Maar how about de doorsnee atleet? Hoe veel moeite hebben we zelf niet met het creeren van een centraal, overzichtelijk aanbod van nieuws? Waar is onze eigen hard copy gebleven?
26 juni, 2012, 3:17u
Kees, 10.21 en 8m23 zijn inderdaad gruwelijk. Daarvoor moet je al van Carl Lewis niveau zijn.
Maar als je dan in hetzelfde weekend óók nog een 4'14 1500m loopt na 7 andere onderdelen op vergelijkbaar niveau...moeilijk te bevatten.
Welke man ooit liep zowel een dergelijke 100m en 1500m, laat staan in een tienkamp? Ik ben geen kenner, maar er zullen al weinig NL sprinters zijn die 10.21 liepen?
26 juni, 2012, 3:45u
Gruwelijk goed, zeg dat wel. Alleen al daarop eens de aandacht vestigen in krant of op tv zou mooi zijn.
Kijk naar zijn denkbeeldige Nederlandse concurrenten dit jaar.
Alleen Martina is sneller op de 100 meter.
Op ver is Eaton een klasse apart; halve meter verder of zo dan de Nederlandse topspringers.
Klasse apart ook op 400 meter (eerder dit jaar 45.68!) en op horden (nu 13.70, eerder dit jaar 13.34!).
Een echte atletiek-journalist zet dat soort dingen ook eens in zijn krant. Diepgaande interesse!
Overigens, er zijn bij De Slegte nog steeds exemplaren te koop van mijn tienkampboek Snel, Hoog, Ver. Voor slechts 4.99 euro.
Dat men het maar weet. Ik hou er niks aan over.
26 juni, 2012, 3:59u
Als je de compleet verregende eerste dag in aanmerking neemt, dan levert Eaton volgens mij een van de allerbeste sportprestaties aller tijden. Ik vond het trouwens leuk om jou onlangs kort gesproken te hebben Kees Sluys. Laat de grote massa maar achter die oranje bal aanhobbelen, ik zal zeker met jou samen blijven roepen in die woestijn :))
26 juni, 2012, 9:17u
Dat vind ik wel een bitse uitspraak Hugo. Ik neem aan dat je alleen in de atletiek bedoelt? Of echt over alle sporten bezien?
27 juni, 2012, 8:44u
Je zou het haast zeggen. Maar misschien wordt de meerkamp daarvoor wereldwijd niet breed genoeg gedragen. Dan staat Bolt misschien eerder op 1.
27 juni, 2012, 8:58u
Een terechte vraag inderdaad Thijs. Ik bedoelde het zoals ik het zei, maar besef tegelijkertijd dat mijn mening nooit objectief kan zijn. Het blijft uiteraard appels met peren vergelijken. Toen ik deze stelling in de Oud-atletengroep op FB poneerde zaten we al vrij snel tegen de 200 reacties. Dat bewijst al de subjectieviteit van mijn stelling...
27 juni, 2012, 11:15u
Waar je met je neus opzit ervaar je krachtiger dan historische gebeurtenissen. Want Sebrle, waarom niet beter dan Eaton. Bij beste ooit komt bij mij Beamon meteen op, maar beter dan Owens? Enzovoort.
27 juni, 2012, 11:19u
Dan blijft het een bitse uitspraak Hugo. Schaar je die prestatie dan onder sportprestaties als: Eric Heiden 5xgoud op OS in 1980, Mark Spitz 7xgoud op OS in 1972, Fanny Blankers-Koen 4x goud op OS in 1948 Steven Redgrave die op 5 opeenvolgende OS goud pakt bij het roeien.......en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Geniale prestatie hoor van Eaton, held in mijn ogen. Maar om het nu al te scharen bij grootste sportprestaties allertijden in alle sporten gaat me beetje ver. In atletiek zeker!!! Er is volgens mij geen enkel onderdeel waar maar 2 man door een barriere zijn gegaan.
27 juni, 2012, 12:53u
Oh ja toch wel, hinkstap natuurlijk!! Met de legendarische Jonathan Edwards en Kenny Harrison
27 juni, 2012, 12:55u
Je hebt het inderdaad goed begrepen Thijs, ik behoud mij het recht voor om mijn mening te geven, ongeacht hoe anderen daarover zullen oordelen. Als je onder zulke omstandigheden, op een dergelijk complex onderdeel met zoveel overmacht van de regerend wereldkampioen kunt winnen, met een dergelijk puntenaantal dan grenst dat bijna aan het onwaarschijnlijke...Maar vooruit, eerlijk is eerlijk: Eric Heiden deed uiteraard ook iets dat tegenwoordig totaal uitgesloten lijkt: alle Olympische schaatsafstanden winnen op een en hetzelfde toernooi...
27 juni, 2012, 1:22u
Zo veel goud winnen, dat zegt ook iets over de breedte en specialisme - beter gezegd: Het gebrek aan breedte en specialisme. Zoiets kan wat mij betreft dus nooit de beste prestatie ooit zijn.
27 juni, 2012, 4:41u
Wat mij betreft is een beste prestatie aller tijden per definitie nooit een multi event (dus ook geen triathlon, duathlon, noorse combi etc). Het is reuze knap dat hij 13.3 loopt op de horden, 8,20 ver springt en 45 loopt op de 400, maar er zijn mensen die veel beter zijn op de individuele onderdelen. Het feit dat je nergens de beste in bent, maakt het voor mij toch minder bijzonder (maar niet minder knap).
27 juni, 2012, 5:49u
Jouw mening dient gerespecteerd te worden Daniel. Helaas maak je wel een klassieke denkfout: De meerkamp is een atletiekonderdeel op zich, en dient dus ook in zijn geheel met andere discilplines vergeleken te worden (voorzover dat objectief mogelijk is) en niet op basis van losse onderdelen. Daarom klopt jouw stelling dat "je nergens de beste in bent" dus niet, want "hij" (Eaton in dit geval) is dus wel degelijk (numeriek) de beste ter wereld op zijn onderdeel !! Omdat de meerkamp al vanaf jonge leeftijd tot mijn verbeelding spreekt vind ik ook de 7291 punten van Jackie Joyner een van de beste sportprestaties ooit geleverd, maar zoals reeds gezegd is dat alleen maar een mening en dus subjectief...
28 juni, 2012, 9:28u
Ik ban het helemaal eens met hugo custers en dus niet met daniël.
Goede meerkampers zijn daarenboven vaak (maar niet altijd) atleten die in hun jeugd knappe prestaties konden neerzetten in 2 of 3 nummers. In hun soms onvoorspelbare evolutie naar volwassenheid toe, bleken ze pas later door hun gestalte en lichaamsbouw, uit te groeien tot meerkampers. Sommigen zouden, mits extreme inspanningen, hun (iets) zwaardere lichaam wel nog steeds naar topprestaties in een individueel nummer kunnen stuwen. Maar met kans op blessures. Kiezen voor de meerkamp is dan aangewezen. Vanaf die keuze kan je nooit meer de prestaties van een meerkamper vergelijken met een atleet die één of maximaal twee disciplines beheerst. Zelfs niet als die meerkamper buiten een meerkamp aan een individuele wedstrijd deelneemt. De meerkamp is dan een sport(discipline) op zich geworden. Met eigen trainingsmethodes (niet de optelling van....)
28 juni, 2012, 11:38u
Blijft staan, dat de meerkamp een relatief eng beoefend onderdeel is. We weten niet waar de top zou liggen, als de atleetdichtheid even hoog zou zijn als op de 100 meter.
Verbroken prestaties uit het verleden vallen ook af, immers, die zijn verbeterd. Hoe goed Beaman en consorten ook waren. Een beste prestatie allertijden zal logischerwijs snel recent gevestigd zijn.
28 juni, 2012, 11:55u
Het mooie van atletiek vind ik de simpliciteit: wie is het snelst, gooit het verst of springt het hoogst/verst. Dat is natuurlijk behoorlijk zoek in een meerkamp...
Zo ben ik misschien wel de snelste atleet ben die ook behoorlijk goed kan snowboarden en windsurfen...
@zoef: de meerkamp heeft volgens mij veruit het grootste aantal blessures van alle onderdelen.
28 juni, 2012, 12:47u
Ik ben het hier met beiden eens. Enerzijds dat dit een fabuleuze atletiekprestatie is, anderzijds heeft Daniel ook een punt. Het mooie van de topwedstrijden is dat je de grenzen van de menselijke mogelijkheden te zien krijgt (al steekt het flauw af bij een cheetah), en dat mist de tienkamper. Wat de tienkamp weer heeft is de uigestelde beslissing. Veel sporten hebben dat en dat is deel van de spanning. Tennis kan best in 1 set beslist worden, maar in meer sets maakt het spannender. De tienkamp, in het bijzonder met de prognoses van ergorej of Frank, heeft die spanning ook.
28 juni, 2012, 12:58u
Hugo doet nogal wat stof opwaaien met z'n provocerende uitlatingen zeg, sjezus gristus (van Nazareth). Gelukkig is Thijs er nog om hem tot de orde te roepen!
28 juni, 2012, 4:34u
Inderdaad Maurice, waar zouden we zijn zonder Thijs, en vooral zonder jouw deskundigheid ?? :))
28 juni, 2012, 5:42u
Ik vrees: nergens.
Over Eaton ben ik het trouwens met je eens, de man heeft een aardige prestatie geleverd. Die 1500 m stoort me, ik had er altijd schik in om kennissen (atletiekleken) te vertellen dat ik de beste tienkampers ter wereld op een van hun nummers dik kon verslaan. Maar die zak, want dat is het, ontneemt me nu die pret :(
28 juni, 2012, 6:30u
Daniel begrijpt niet wat de essentie van de tienkamp is.
28 juni, 2012, 7:40u
Of misschien juist wel: streven om alles goed te kunnen en niets perfect. (Let wel: ik ben gek op de meerkampen.)
28 juni, 2012, 10:23u
Kees, uiteraard begrijp ik de essentie wel, maar vind losse onderdelen gewoon veel interessanter. Ik kan mij herinneren dat bij het WK in 2009 harder werd geklapt voor een NR speerwerpen van een Zwitserse in de meerkamp (net over de 50m) dan voor een >65m worp van een finaliste. Ik snap dat serieus niet. Als het toch om het totaal gaat, moet je niet teveel waarde hechten aan de losse onderdelen.
29 juni, 2012, 7:43u
-De perfectie moet juist in het totaal zitten.
-Ruim 50 meter in de meerkamp is zeer goed. Maar je moet het wel in het juiste perspectief zien.
Dat is voor veel mensen het probleem.
29 juni, 2012, 11:36u
Daniel: "Als het toch om het totaal gaat, moet je niet teveel waarde hechten aan de losse onderdelen"
Maar het totaal bestaat toch altijd uit losse onderdelen? Anders hoefde het geen totaal te heten.
Hoeveel waarde hecht je dan aan estafettes?
Men klapt niet voor die 50 meter speerwerpen, maar voor die 50 meter in het perspectief van de meerkamp?
Dat de meerkamp eigen trainingsmethoden zou hebben is een revolutie in de trainingsleer.
29 juni, 2012, 1:47u
De meerkamp, het cricket van de atletiek, net als de schaats-allrounders geliefd onder degenen die verweven zijn met de cultuur. Wereldberoemd onder hun eigen groep. Wie kan het nog opbrengen om 2 dagen met onderbreking (koppie thee) te wachten tot de kampioen bekend is ?
Daley en Jurgen waren wel populair, onder atleten maar ook daarbuiten. Toch een beetje Tom tegen Jerry. Eaton heeft een geduchte tegenstander van politiek formaat nodig. Het wachten is op een top 10kamp Ahmed of Mohammed. Maar helaas, tot nu toe zouden die alleen op de 1500m buitengewoon scoren.
30 juni, 2012, 9:57u