zaterdag, 7 juli, 2012
> Het olympische doek valt definitief voor Bram Som en Yvonne Hak [+ 800m race Hak]

Voor zowel Bram Som als Yvonne Hak is het olympische doek dit jaar definitief gevallen. Beiden probeerden afgelopen donderdag al tevergeefs een poging in Reims en kozen vandaag allebei een andere wedstrijd. Yvonne Hak reisde af naar Spanje en liep in Madrid. Het veld opende de eerste ronde in 58.03 en Hak kwam halverwege het veld door. Het veld bleef daarna nog tot ongeveer 600m bij elkaar. Op dat punt werd het enigszins onrustig en Hak kwam nog bijna ten val. Hak, die iets naar voren geschoven was in de laatste 200m, schoof weer naar achteren en verloor de aansluiting met de koploopster. Zij finishte uiteindelijk in een tijd van 2:02.38. De winnares klokte een tijd van 2:00.10.
Bram Som loopt 1:48.80
Bram Som deed vandaag in Heusden een ultieme poging om zich te kwalificeren voor de Olympische Spelen maar ook hij slaagde niet. Met een tijd van 1:48.80 bleef hij net als afgelopen donderdag ruim boven de limiet. De wedstrijd werd overigens gewonnen door Abraham Kipchirchir Rotich. Hij finishte in een tijd van 1:43.15. De Keniaan is nog junior en deze tijd betekent een nieuw nationaal juniorenrecord en de derde ooit door een junior. Rotich mag net als Som echter niet naar de Spelen. Bij de Keniaanse trials werd hij derde.









Heel jammer, maar zag het al de afgelopen jaren aankomen. Ondanks lofuitingen over de begeleiding zal er toch kritisch gekeken moeten worden.
Hopelijk is de 1500m nog een optie, gewoon weer met de oude maatjes in een groep op papendal trainen ipv apathisch en bijna xenofoob geïsoleerd voorbereiden. Het plezier terugvinden en met er tegenaan!
7 juli, 2012, 7:54u
Tja, dit had ik je ook al van tevoren kunnen vertellen. Heel jammer, maar het lag in de lijn der verwachting. Ben bang dat het voor Som en Hak toch een beetje voorbij is nu.
7 juli, 2012, 9:30u
Som was met de kerst al op trainingsstage in Spanje, toen in Zuid-Afrika, toen Kenia, toen weer Spanje... daarna heeft hij 1 wedstrijdje gelopen in 1.48 nadat hij Doha al had afgezegd, daarna NK en EK gecancelled voor weer een trainingsstage in Zuid-Afrika en vervolgens 2 zwaar teleurstellende races waar hij als figurant acteerde, tsja!
7 juli, 2012, 10:43u
Er is veel kritiek geweest op de keuze van Bram voor Ruben Jongkind als trainer. Ik vond dat ze een kans moesten krijgen en dat de critici niet te vlug moesten oordelen. De resultaten in 2009 waren uitstekend, maar helaas de jaren daarna nooit meer het vereiste niveau bereikt. In 2008 stelde Bram, zijn trainster Grete Koens verantwoordelijk voor de slechte resultaten en veranderde van trainer, wat gaat hij nu doen?
En wat Yvonne Hak betreft: heel jammer, atlete met zeer veel potentie. Het heeft dus veel zin gehad die door de AU gedwongen trainerswissel.....
8 juli, 2012, 6:22u
Hoezo definitief? Ze kunnen toch nog wel een aantal races lopen voor Londen?
8 juli, 2012, 8:59u
@rene,
Je hebt helemaal gelijk. Echter verdient de gang van zaken niet de schoonheidsprijs. De vorige trainers kregen nog net niet het predikaat " ontoerekeningsvatbaar" . Jongkind en Som waren ervan overtuigd dat topsport zonder blessures kon en dat de vorige trainers daarin blijkbaar hadden gefaald. Echter heeft Bram in de afgelopen drie jaar regelmatig pijntjes of blessures gehad. Meestal werd dat achteraf als verklaring gegeven bij falen of tegenvallers. Tot die tijd werden alleen maar eufemismen de media ingeslingerd; het team is zo goed, wetenschappelijk, kwaliteit, specifiek, alle parameters werden aangegrepen. Achteraf veel gebakken lucht of toch onderschatting van nieuwkomer en theoreticus Jongkind?
Je gaf aan dat Koens al na één jaar aan de kant werd gezet, dan is het opvallend dat de zwager van Som zoveel krediet krijgt.
Potentie en prachtige resultaten uit het verleden zijn heel mooi, maar als sporter ben je zo goed als je laatste wedstrijd. Als trainer trouwens ook...
Ik hoop dat hij zijn prachtige fysiek nog eens laat zien, ik ben van mening dat hij terug moet naar de basis van zijn succes. Gegroepeerd trainen met wat jonge honden op papendal. Niet op zoek naar die ene superdag die waarschijnlijk niet komt, maar vanuit ontspanning profiteren van een heel goede 99,7%!
8 juli, 2012, 9:13u
En wat ik me afvraag, zou hij nu de laatste wedstrijden aan zijn regel getornd hebben, en met minder dan 100% vorm gestart?
Ironisch dat Lathouwers begin dit seizoen nog niet in grote wedstrijden mocht starten, en Som amper een wedstrijd goed genoeg leek te achten om aan te treden, en dan steeds niet in vorm bleek.
Hoeveel tijd laat een "prutsende" ongesponsorde atleet/atlete nu liggen door naast sport te werken/studeren, met een clubtrainingsgroepje te trainen, en louter wedstrijden in eigen land te lopen? Hoeveel seconden mogen we in gedachten aftrekken, als we ze heel het jaar op trainingsstages en diamond leagues sturen? 1:49 -> 1:46? Geloof ik niks van. Als je solo op een instuif (of doe eens gek, een NK op je eigen afstand!!) geen 1:48 kunt lopen, hoef je echt niet naar Rome of verder voor een "serieuze limietpoging" in een wedstrijd van "niveau". Dan trek je het niveau maar omlaag daar. Zónde van trainingstijd en reisgeld. Zelfde geldt deels ook voor Hak. Genoeg instuifen om tussen de jongens te testen/oefenen, ookal geldt een gelopen limiet dan niet. Hoeveel 800's liep ze nu in NL dit seizoen? De snelste 800 van het seizoen door een Nederlandse werd in Hengelo gelopen, maar Hak was er niet bij.
En wát een toeval, voor de mannen gold hetzelfde, Olympische limiet zelfs. Maar niet gelopen door Som, die was ver weg met grotere zaken bezig.
Al die focus en reizen, hoeveel seconden zijn die waard? Of, hoeveel kósten die tov slapen in eigen bed en je favoriete kostje eten?
PR's in Barcelona onder grote sportieve druk, daar moeten we ons eens overheen zetten. Daar stegen de dames ver boven de verwachtingen uit. Dat is iets anders dan een limiet najagen die je móet lopen, in Moskou, Rome, Reims of Shanghai. Kom eens naar Amsterdam, Leiden en Heusden!
8 juli, 2012, 10:39u
Atleten maken zelf de keuze bij wie en hoe ze gaan trainen. Een topsporter is pas een topsporter als hij of zij zelf weet wat het best voor hem of haar is om te presteren. Dat de keuzes soms niet meevallen hoeft niet direct aan een trainer te liggen, maar in eerste instantie aan de atleet zelf. Maakt deze een keuze die niet de goede weg bleek te zijn, dan heeft hij of zij zelf de verantwoordelijkheid en keuze om een oude en vertrouwde weg te kiezen. Yvonne Hak en Bram Som....1 advies...jullie hebben allebei het talent om op wereldniveau te presteren! nog zeker een paar jaar! Gebruik en benut die jaren en haal er alles uit! Je bent maar 1x in je leven een periode topsporter. Jullie zitten daar nog middenin! stippel je nieuwe koers uit en go for it!!!
8 juli, 2012, 10:43u
@rene, je hebt wat Yvonne betreft niet helemaal gelijk. Wel, wat betreft de druk die op haar/mij is uitgeoefend. Waarbij ook misbruik is gemaakt van vertrouwen. De keuze is echter door ons beiden gemaakt. Ik kon niet tegen de situatie van personal coach die slechts werd gedoogd (Barcelona, Daegue). Bovendien zou Yvonne verhuizen naar België, waardoor het (te) moeial werd met trainingen.
8 juli, 2012, 4:50u
En nu eens kijken of Peter Verlooy de huidige coach van Hak ook zo hard aanpakt. Onder Winkel liep Hak vorig jaar tenminste nog een E.K. limiet. Dit jaar is ze 2 seconden langzamer.
8 juli, 2012, 5:28u
Hoe vervelend is het als je jaar in jaar uit moet opboksen tegen Papendal ! Dat gedogen moet over zijn en er moet respekt komen voor de hardwerkende coach in het land ! Je kunt niet maar 1 plek in Nederland hebben waar 100 % van het geld heengaat !
8 juli, 2012, 8:23u
Kom op mensen...atleten hebben zelf de keuze om bij Honore of Grethe te gaan trainen. Oke, dan beuren ze misschien wat geld via de a of b status. Maar als je een beetje slim bent , heb je dat geld niet nodig. (sponsoren, Global sport..etc). Slimme atleten met ervaring weten vaak zelf heel goed waar de zwakke plek zit. Gewoon lef hebben om weer op de goede weg te komen!
8 juli, 2012, 10:09u
@Peter, ik heb het alleen over de door AU gedwongen keuze (op een manier waar de honden geen brood van lusten). Jullie hebben de keuze gemaakt, natuurlijk, maar die keuze werd jullie eigenlijk toch gewoon opgelegd? Niet kiezen zou veel gevolgen hebben voor Yvonne (noemen ze dat overigens geen chantage?) In mijn optiek ben jij destijds enorm geschoffeerd. Onacceptabel. Maar goed deze discussie is vorige jaar al gevoerd op deze site.
9 juli, 2012, 6:36u
@Rene, je zit 100 procent in de roos!
9 juli, 2012, 12:55u
Het is wel makkelijk om Papendal de schuld te geven. Het verval werd in 2011 ingezet en toen was daar nog geen sprake van. De stap om bij de bondscoach te gaan trainen was een logische, je moet toch wat gaan proberen. Over de manier waarop kan je twisten, maar dat is bijzaak als het gaat om het prestatieniveau.
9 juli, 2012, 4:01u
hoezo je moet wat proberen Frank? Als je goed presteert moet je bij je trainer blijven!
9 juli, 2012, 4:57u
Om op de Spelen potten te kunnen breken, was er na 2010 vooruitgang nodig. In 2011 was er echter sprake van achteruitgang. Het is volkomen logisch om het dan bij de bondscoach en daarmee gepaard gaande faciliteiten te zoeken.
9 juli, 2012, 5:55u
Bondsw aakhond Frank weet het weer allemaal precies!
9 juli, 2012, 6:42u
In de eerste plaats heb ik helemaal niets met de bond. En in de tweede plaats rakel ik alleen wat citaten van jou en Yvonne Hak op: http://losseveter.nl/blog/yvonne-hak-maakt-overstap-naar-honore-hoedt
9 juli, 2012, 7:14u
Frank, hoe logisch is het om minder dan een jaar voor de Spelen een atlete te dwingen om van trainer te veranderen?
9 juli, 2012, 7:23u
Het kost vaak een tot twee jaar om resultaten te krijgen bij een nieuwe trainer.
Kijk eens naar Melissa Boekelman, Bram Som, Wout van Wengerden, Denise Groot, Yvonne Hak, Sietske Noorman om er maar een paar te noemen.
9 juli, 2012, 7:31u
Het wisselen van trainer heeft in vele gevallen geen goede uitwerking. Vaak raak je van je (on)bewuste trainingsritme af en moet je weer leren om in een andere, niet "eigen" gemaakte trainingsomgeving je trainingen doen. Je verliest je trainingsmaatjes, je vertrouwde parkoersen, je vertrouwde training-rust ritme. Yvonne liep gewoon op Europees niveau bij Peter. Het probleem is altijd dat atleten met talent van tig mensen adviezen en tips krijgen die het allemaal beter weten. In een periode dat het wat minder gaat of in blessure periodes, dan wordt meestal gekozen voor een andere weg. Als Yvonne lef heeft, en dat geldt ook voor Bram, gaan ze weer terug naar hun oude vertrouwde trainers en trainingsomgeving. En ophouden met tig trainingsstages per jaar! Gewoon je omgeving die vertrouwd en rust en ritme geeft gebruiken als basis.
9 juli, 2012, 7:34u
@ Rene. Dat dwingen moet je me toch eens uitleggen. Waaruit bestonden die duimschroeven precies? Werden in ieder geval niet hard genoeg aangedraaid om Hak te laten stoppen met haar studie ;-)
Ik vind dat het nationaal belang van topprestaties behartigd mag worden door Verlooy. Dat geeft hem ook het recht om in te grijpen bij zorgwekkende situaties. Tot op zekere hoogte wel te verstaan.
9 juli, 2012, 9:25u
Wiep, zal ik wat andere namen noemen van trainerswissels en einde carrieres? Carla Beurskens, Gert Jan Liefers, Leon Haan. Nogmaals, het ligt niet aan de trainers die ze hebben gehad..Het ligt aan de atleten zelf! Zij moeten vertrouwen hebben in trainers die ze groot gemaakt hebben . En dat gedoe met Papendal en dat je daar persee moet trainen om een beetje geld te krijgenof een stage vergoed te krijgen is gewoon te triest voor woorden. Een atletiekunie moet weer terug naar mensen als Wim Verhoorn die bondsCOACH zijn en niet apatisch op de tribune zitten en je nauwelijks durven aan te kijken.
9 juli, 2012, 10:09u
@Wiep, Titus
Atelten die vaak van trainer wisselen zijn atleten die zelden in de spiegel kijken en het zelf ten alle tijde beter weter dan alle trainers die ze versleten hebben, soms 3 in 3 jaar. Zodra ze alle trainers hebben gehad komen ze weer terug op het oude nest blijven in de neerwaatse spiraal.
Deze atleten denken omdat het vroeger goed ging toch nog ooit een groot toernooi te halen. Dit omdat ze als talent op eenzame hoogte stonden en werden behandeld. Respect voor de atleten die zich door blijven ontwikkelen bij locale trainer ipv Papendaal. Deze komen in de toekomst het ver omdat ze mentale tegenslagen hebben overwonnen ipv er voor te vluchten naar een andere trainer
10 juli, 2012, 5:59u
@Rene, helemaal mee eens.
Het zinde Verlooy al langer niet dat Peter Winkel succes had met Yvonne Hak. 1 minder seizoen greep Verlooy meteen aan om Winkel op nationale TV en kranten te vernederen.
Dat is met Som in 2009 ook al gebeurd. Maar in al die jaren heb je nog nooit 1 puntje van kritiek op bondscoaches gehoord.
10 juli, 2012, 6:49u
Hoewel sommige atleten die wisselen van trainer dit als noodgreep doen, vind ik dat sommigen ook weer teveel vasthouden aan een huidige situatie. Je moet als atleet altijd voors en tegens afwegen. Na een jaar of 5 bij 1 trainer lijkt het mij prima om eens bij een ander in de keuken te kijken. Bijna iedere trainer heeft een visie die relatief constant is (bijv accent op snelheid, duur of kracht). Door een andere trainer op te zoeken, gaat de focus naar gebieden die misschien onderbelicht zijn gebleven.
Hoe e.e.a. is verlopen lijkt in ieder geval niet chique, maar om nou het wisselen van trainer in het algemeen als zwakte te bestempelen vind ik wel erg overdreven.
10 juli, 2012, 7:24u
Daniel,
Wisselen van trainer is ook niet zo erg. Als de atleet zichzelf maar als centrale persoon stelt. Dwz dat hij of zij er beter van wordt. (kan ook door bijv. verhuizing komen of dat de klik er niet meer is.) Maar het systeem van trainen en de manier waarop je talent ontwikkeld is, daar moet je m.i. niet teveel van afwijken. Dat zijn vaste waarden in je ontwikkeling. (omgeving, trainingsmanier, maatjes, ritme etc..) En als je merkt dat het minder is geworden bij een nieuwe aanpak, dan moet je als atleet zo sterk zijn om weer terug te vallen op je oude vertrouwde manier en van daaruit weer verder bouwen.
Het is net het echte leven...
10 juli, 2012, 8:25u
Deze discussie gaat de verkeerde kant op. De vraag moet zijn: Hoe kunnen SOm en Hak volgend jaar weer goed presteren?
Om eerlijk te zijn denk ik dat het bij Som over is, hij heeft een mooie carriere gehad. Maar op deze leeftijd (met zoveel topsportjaren achter de rug) zit er geen progressie meer in.
Bij Hak ligt het anders. Hier zullen betrokken personen goed naar zichzelf moeten kijken, wat is er fout gegaan. Want het niet-presteren van Yvonne is niet pure pech. Klopt de training? Yvonne, zit je lekker in je vel? ZIjn er andere omstandigheden die meespelen?
Wij kunnen vanaf de zijkant alles roepen, maar daar gaan ze niet sneller van lopen.
10 juli, 2012, 8:47u
Hoe moeilijk kan de situatie zijn in een minder seizoen en hoe makkelijk is het, om dan de grabbelton van argumenten te vullen met voors- en tegens. Ik ga er vanuit dat mijn bijdrage in dezelfde grabbelton terechtkomt.
Ten eerste zal de atleet moeten beschikken over zelfreflectie, ontbreekt dat dan wordt het voorkomen van foutjes welke in het verleden gemaakt zijn al een heel moeilijke zaak. Is de relatie coach/atleet ook nog verstoord, dan is er erg veel mis en komen er geen topprestaties.
Anders wordt het wanneer er een goede prestatiecurve was, een uitstekende verhouding binnen je kringetje 'trainer/sociale aspecten/studie' en je gaat opvallen met die prestaties. Je gaat toch weg of je wordt benadert.
Peter heeft zelf aangegeven het niveau van Yvonne waarschijnlijk niet naar de 1.56 te kunnen brengen. Gevolg is een andere trainer en ik zal niet de fout maken om daarin bepaalde partijen 'schuldig te verklaren' aan het matige seizoen van Yvonne.
Evaluatie van alle facetten is nu belangrijk om alsnog de sprong te gaan maken. Neemt niet weg dat ze op deze leeftijd en met name dit seizoen had willen (moeten) scoren. Ik ken Peter als als een zeer gedreven en sociaal trainer met veel 'oog en oor' voor wat collega 's te vertellen hebben. Tegelijkertijd ben je dan ook kwetsbaarder.
Veel meer hoor en wederhoor vanuit de ivoren toren Papendal met club- en persoonlijke trainers die vaak, soms jarenlang vanaf de allerjongste jeugdjaren met een atleet werken zou veel leed en uitval kunnen voorkomen.
10 juli, 2012, 12:54u
De opmerking van Verlooy over het stoppen met de studie impliceert, dat hij vindt dat Hak haar energie over te veel zaken verdeelt. Zie ook de Caribische discussie. Op Papendal en op trainingskamp krijgt de intellectueel minder prikkels van buiten.
Je zal mij niet horen zeggen, dat de studie er aan moet. Ook trainen bij Peter Winkel hoeft niet uitgesloten te worden. Het gaat om het vinden van dat specifieke evenwicht tussen verschillende behoeftes, waarbij de prestaties het beste floreren. En dat kan een atleet alleen zelf...
10 juli, 2012, 1:39u
@Frank; benieuwd hoe Ellen van Langen dat ooit deed...
10 juli, 2012, 5:15u
Laat beide een 400m en een 1500 m in het naseizoen en de weg naar voren zal duidelijk
Als het gat tussen verwachting en actueel niveau groter wordt, dan verdwijnen under en overdistance wedstrijdjes dicht bij huis. En de uitgesproken verwachtingen worden nog hoger.
Hoedt heeft meerdere malen geuit dat de wedstrijdopbouw van som niet goed is, te veel in het rood tijdens eerste wedstrijd.
Mottram gaf aan dat het belangrijk is om eerst een aantal wedstrijden vrij gemakkelijk te winnen alvorens de echte uitdagingen aan te gaan. Hoe vaak zien we nu dat atleten europa rondreizen en lokaal laten liggen, terwijl ze wel via lokaal groot zijn geworden?
Probleem als ze niet zo veel wedstrijden kunnen lopen, dan is er geen goede basis gelegd. En met basis bedoel ik niet alleen de aerobe basis.
10 juli, 2012, 8:31u
@Herman, waar haal je vandaan dat ik gezegd zou hebben Yvonne niet naar 1.56 te kunnen brengen? Bullshit! @Frank, je blijft steeds weer bewijzen dat je de bondswaakhond op deze site bent. Wie het ook is, als zij/hij de bond, de te of een bondscoach bekritiseerd, ga jij daar tegenin. En lang niet altijd gefundeerd.
11 juli, 2012, 3:40u
@Frank,
noem eens een aantal namen waarmee de bondstrainers het laatste jaar echt succes hadden.atleten die onder hun hoede echt harder gingen lopen?
11 juli, 2012, 4:22u
Ik weet niet precies wat er gebeurd is en waarom Yvonne is geswitch van trainer, maar het lijkt me een goed idee om weer eens met elkaar in gesprek te gaan. En weer verdergaan waar jullie gebleven waren! Op naar RIO!!!
11 juli, 2012, 4:24u
Nou, Loper...wat dacht je van Dennis Licht, Gert Jan Wassink?
Honore is ook geen slechte trainer. Alleen het systeem dat hij persee atleten moet hebben klopt niet..Daarmee zet hij zich als bondscoach niet boven de atleten en hun trainers, maar maakt hij zichzelf een "concurent" tov andere trainers. Maar ook daar kan Honore niets aan doen. Hij zit in dat systeem en is blij dat ie een baan heeft. Misschien wil hij zelf ook wel anders, maar dan raakt ie zijn werk kwijt..
11 juli, 2012, 7:04u
In het arbeidscontract van een bondscoach staat:
"werknemer is verplicht alle redelijk te achten maatregelen te treffen om te voorkomen dat derden, die geen kennis behoren te dragen van gegevens betreffende de organisatie van werkgever of van diens relaties, gelegenheid wordt geboden hiervan kennis te nemen."
Voor het geven van commentaar zal vooraf afstemming plaatsvinden met de directeur.
Als je daar niet aan voldoet pleeg je dus contractbreuk.
Je moet dus wel je mond houden, want anders loopt het niet goed voor je af.
11 juli, 2012, 7:27u
maar nogmaals. In de atletiek ben je niet afhankelijk van de bond. Zeker niet zelfs! Kijk maar naar onze keniaanse dames, martina, nijboer, maase, ten kate etc..hadden gewoon hun vaste trainer.
11 juli, 2012, 8:01u
@Titus: noem je nu bewust alleen lange afstandslopers ? Overigens: Miranda Boonstra heeft ook haar vaste trainer.
11 juli, 2012, 8:41u
tja martin..Churandi vindt 200 meter mogelijk ook geen lange afstand..Jij wel? Maar ook ellen van langen (spierenburg-thuys), rob druppers (Wellerdieck), Kulker (Wassenaar) hadden geen bondstrainer.
11 juli, 2012, 10:17u
@Peter. In het artikel dat ik aanhaalde meldt Yvonne Hak dat jij haar gezegd hebt dat je niet over de capaciteiten beschikt om haar verder te brengen dan 1:58.
Soms verdedig ik de bond, soms val ik 'm af. Ik denk zo dat men op Papendal langzamerhand mijn bloed wel kan drinken. Daarin sta je dus zeker niet alleen ;-)
@ Loper. Er zijn er heus wel te vinden. Som en Okken zijn zelfs groot geworden onder de vleugels van de bondscoach. Omgekeerd geredeneerd: Wie zijn er harder gaan lopen door hun eigen weg te gaan? Trainerschap kan je ook overdrijven, de atleet moet het uiteindelijk overal met zijn eigen arbeid en talent zien te rooien. Wie faalt, moet in eerste instantie bij zichzelf te rade gaan.
Trainen bij de bondscoach biedt een aantal privileges. En terecht, NOC wil structuur, samenwerking, eenheid zien voor zijn geld, niet 1000 alternatieve eilandjes. Voor velen is dat een uitkomst, voor sommigen niet. Die kunnen soms alsnog gedeeltelijk participeren. Take it or leave it!
11 juli, 2012, 10:45u
@Titus; Je geeft aan "In de atletiek ben je niet afhankelijk van de bond."
Ik had mijn post iets te kort gemaakt, waardoor de opmerkingen niet goed aankwamen. Maar het zal jou toch ook duidelijk zijn dat limieten vloeibaarder worden als je de bondscoach als trainer hebt ? Om nog maar te zwijgen over de geldstromen waar Oscar het over had.
Je noemt vervolgens vooral lange afstandlopers en vaak uit een andere tijd. Wim Verhoorn deed toch vooral wat je van een bond verwacht, n.l. faciliteren voor atleten en hun trainers. Ook toen had je al de bonds- en districtstrainers in o.a. de sprint die atleten trokken. De kolonie Friese sprinters bij AAC (waar bondscoach Peter van Beusekom trainer was) zag je nooit op de baan in Amsterdam.
Topatleten willen graag op internationale toernooien actief zijn. Het geeft ze meestal een duw in hun sportcarriere. Dan is het niet meer dan logisch dat je op zoek gaat naar de situatie die dit voor jou het best mogelijk maakt.
Ik zie trouwens ook dat ik Martina over het hoofd zag in jouw lijstje.
12 juli, 2012, 2:58u
@Titus; Je geeft aan "In de atletiek ben je niet afhankelijk van de bond."
Misschien niet als je bij de wereldtop behoort. Maar Rutger zal de bond hard nodig hebben gehad toen hij geblesseerd was.
Welke meerkamper kan van zijn meerkampen leven? Welke hoog-ver-hinkstap-polshoogspringer kan dat? Welke speer- discuswerper? Welke loper die zijn geld op de baan moet verdienen en niet bij de top-8 van de wereld hoort?
Ik denk dat het een klein lijstje zal worden.
12 juli, 2012, 5:27u
@Peter, (zie Frank)
In het bewuste artikel is inderdaad gesproken over het niet kunnen maken van die laatste stap. Of dat in een bepaalde context bedoeld was, zou kunnen. Feit is dat het kort na de overgang naar Honoré dit meerdere malen is aangehaald, ook op LV en ik mij daarop baseer.
Verder geen discussie over de kwaliteiten van jou, die staan buiten kijf en blijken ook wel uit mijn reactie.
12 juli, 2012, 7:39u
In het huidige systeem is het inderdaad zo dat je als atleet bijna gedwongen wordt om bij de bondscoach te gaan trainen. De trainers bij de bond MOETEN atleten onder zich hebben. Echter, als je beter presteert en loopt wanneer je in je eigen trainingsomgeving en zorgdraagt (dat hoort ook bij topsporter zijn!) dat je het financieel kunt doen, dan heb je de bond niet nodig. Ik heb 15 jaar terug bijv. voor Frank vd Dool bij zijn werkgever een arbeidstijdverkorting geregeld (met full time salaris) en een auto, zodat hij optimaal en meer kon trainen. Dat leverde hem meer op dan een b status bij de bond.. Ik zie liever een bondscoach als Wim Verhoorn die buitenlandse wedstrijden regelde, die zorgde dat je in een goed hotel zat, die zorgde dat je bij een sponsor terechtkwam (ook Roelof Veld was daar vroeger een zeer goede in!). Ik ben ervan overtuigd dat als Gerard Nijboer (of lees de AU) naar een potentiele sponsor van een atleet stapt en uitlegt waarom deze atleet steun moet hebben, daar bij de sponsoren veel meer geld binnenhaalt en de atleet veel beter ondersteunt, dan door nu af en toe een schemaatje opstuurt of de atleet naar papendal laat komen om een training te laten zien. Dat laatste gebeurt nu. Zoek als atleet een goede manager (Ilse Pol zat bij Global sports en kreeg vele malen meer support en ondersteuning dan via de bond). En als je goed bent, dan willen vele managers je helpen. Ook als je kogelslingeraar, speerwerper, hordenloper of marathonloper bent!
12 juli, 2012, 11:52u
Ik vroeg het eerder en vraag het nu weer; zijn bondscoaches op die plek terechtgekomen door kennis, kunde en vaardigheden, of omdat ze stomtoevallig in hun eerdere carriere als clubtrainer een uitzonderlijk talent troffen waarmee de reputatie als 'top'trainer gevestigd werd??
Daar draait deze hele discussie om; zijn de bondscoaches daadwerkelijk de betere trainers in Nederland, of zijn bondscoaches middelmatige clubtrainers die erg 'bondvriendelijk' in het trainersleven staan en daarom een baantje gekregen hebben? Ik denk in sommige gevallen het eerste, maar toch zeker ook een groot aantal gevallen waar het laatste mee aan de hand is.
Ik ben het eens met Titus; atleten moeten trainen op de plaats en onder de trainer waarmee de klik het grootst is en het gevoel het best. Niet bij de bondscoach omdat die toevallig talentvolle atleten nodig blijft hebben om invulling te kunnen geven aan zijn/haar (betaalde) baan om vervolgens 'weigeraars' af te straffen door korten op toelage/ontzeggen faciliteiten.
Zo hou je je baantje en bondskliekje wel in stand, helaas.
13 juli, 2012, 9:41u