Rob Veer: Do’s and don’ts na een marathon

Rob Veer is een gelouterde trainer die door de jaren heen menig topatleet en recreant met succes heeft begeleid. Toch heeft hij in al die jaren het geheim van de marathon nog niet weten te ontrafelen. Dat is in zijn ogen ook de magie van deze klassieke afstand. ‘De marathon mag zich nog steeds verheugen in een enorme belangstelling onder lopers. Ik vind het een schitterend onderdeel: Opportunisme, waarmee nogal wat deelnemers aan de 42 kilometer beginnen, wordt bijna altijd meedogenloos afgestraft. De voldoening is groot bij een geslaagde marathonmissie, maar de pijn van een mislukking laat zich eveneens intens voelen. Zowel van een halve als van een hele marathon zijn wijze lessen te leren. De halve leert je veel over de sport; de marathon houdt je een spiegel voor, waardoor je jezelf leert kennen. Naar verluidt zei Zatopek eens aan de start van een van zijn marathons: “men, today we gonna die a little”.

Rob Veer herstel na de marathon IMG_1475
Foto: Losse Veter

Het effect van de marathon is volgens Veer niet in algemene termen te omschrijven. Het herstel na de marathon wordt bepaald door een groot aantal factoren. ‘Voor de ene loper is het een walk-in-the-park, voor een andere loper kan het het einde van diens hardloopcarrière betekenen. Daarbij speelt training een belangrijke rol. Maar je kunt nog zo goed getraind zijn; als je de verzorging onderweg verwaarloost, je té snel van start gaat of onvoldoende inspeelt op de omstandigheden dan kom je jezelf onherroepelijk tegen op de marathon. Wie niet accepteert dat de spons voortijdig leeg kan zijn en maar hard blijft knijpen om er toch nog wat uit te krijgen richt veel schade aan. Het fysieke herstel kan dan vele maanden in beslag nemen, het mentale herstel mogelijk nog een aantal maanden meer. Anderzijds zijn er lopers die, ontevreden over een gelopen marathon, een week erna een tweede plannen. En die gaat dan soms nog sneller dan die een week eerder. Een marathon is een aanslag op de spieren, banden en pezen. Goedgetrainde lopers herstellen daar vrij vlot van, zeker als ze niet helemaal tot het gaatje gaan. Als ze dat wel doen, dan kun je ook schade aan de organen oplopen, en dan ben je verder van huis. Dat is ook het geval bij slecht voorbereide lopers en lopers die te maken krijgen met uitdrogings- en oververhittingsverschijnselen.’

Ook al is het herstel na de marathon dus bij iedere loper totaal verschillend, er zijn volgens Veer wel een aantal principes die je kunnen helpen bij een voorspoedig herstel. Zo is Veer een voorstander van actief herstel. ‘Rust roest,’ is zijn stellige overtuiging. Je kunt beter in beweging blijven, het bevordert de bloedsomloop en daarmee de afvoer van afvalstoffen. Zeker in de eerste dagen na de marathon is volgens hem van belang om de stofwisseling te activeren maar de spieren daarbij te ontzien. Zwemmen, wandelen en rustig fietsen zijn dan uitstekende alternatieven. Na die eerste dagen, als de spierpijn zich terugtrekt, mag het lopen volgens Veer weer snel opgepakt worden.

De volgende stap is de trainingen weer op te pakken om de vruchten te plukken van al die trainingskilometers. Hoe kun je die marathonvoorbereiding vertalen naar een snelle 10 kilometer? Na het herstel is het volgens Veer vooral van belang om zonder veel vermoeidheid de training weer op te bouwen. Als je opnieuw de vermoeidheid gaat opzoeken dan is het risico op overtraindheid groot. De beste manier om dat te voorkomen is om specifieke intervaltrainingen op te nemen in je schema. Zij zetten het duurvermogen van de marathontraining om in snelheid voor de kortere afstanden. De intervaltrainingen zorgen er tevens voor dat het lichaam een andere prikkel krijgt waardoor de coördinatie wordt opgefrist en het risico op vermoeidheid kleiner is. Daarnaast is het volgens Veer ook slim om een paar weken voor je 10 of 15km wedstrijd een kortere afstand, bijvoorbeeld een 5 kilometer, in je voorbereiding op te nemen. De ideale manier om het lichaam even goed wakker te schudden na die ’slome’ marathonkilometers.

Do’s and don’ts na een marathon
– of je nu een goede of een slechte marathon liep: hoed je om meteen erna beslissingen maken over het vervolg van je hardloopcarrière
– de euforie van een goeie marathon maakt het verleidelijk om snel weer te beginnen. Maar ook dan is veel herstel nodig
– luister naar je lichaam
– ga uit van hoe het is en niet van hoe het zou moeten zijn

Het volledige artikel is gepubliceerd in Losse Veter magazine nummer 5 (mei/juni 2015). Dit nummer is nog te bestellen via deze link

LVM05_coverenspreads

Onlangs heeft Rob Veer het boek ‘De tien, de halve en de hele’ gepubliceerd. Neem jaarabonnement op het Losse Veter magazine en ontvang het boek gratis.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>