Zes oefeningen voor sterke enkels

Evert Verhagen is naast loper vooral onderzoeker. De wetenschapper weet zo ongeveer alles wat er te weten valt over enkelblessures. Op basis van zeer uitvoerig onderzoek ontwikkelde hij zes oefeningen om je enkels te versterken. Deze oefeningen hebben hoofdzakelijk nut als je je enkel al eens verzwikt hebt. Bij deze groep sporters hebben deze oefeningen een zeer grote invloed op het voorkomen van een herhaling van de blessure. Met natte en gladde omstandigheden in het vooruitzicht zullen deze oefeningen voor veel lopers geen overbodige luxe zijn. We vroegen Evert Verhagen daarom onlangs om deze oefeningen uit te leggen. Samen met een collega laat hij op onderstaande video zien hoe mensen die al een door hun enkel zijn gegaan, op eenvoudige wijze de kans kunnen verkleinen dat dat weer zal gebeuren.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Balansoefeningen voor de enkel vergroten de stabiliteit niet. Ze verbeteren de propriocepsis, maar versterken de spieren, pezen en banden rondom de enkel niet. Stabiliteit van de enkels train je op een vlakke, stabiele ondergrond. Bijvoorbeeld met de farmers walk, waarbij je vele kilo’s tilt en elke stap gecontroleerd zet.