De belangrijkste overbelastingsblessures op een rijtje


foto: Dollar Photo Club

De meeste blessures bij hardlopers ontstaan door overbelasting. De belangrijkste overbelastingsblessures op een rijtje
– Achillespees
– Hielspoor en fasciitis plantaris
– Scheenbeenklachten
– Lopersknie
– SI-klachten
– Stressfractuur

door sportarts Guido Vroemen

Hoe ontstaan ze?
‘Bij overbelastingsblessures krijg je pijntjes die geleidelijk ontstaan. Acute blessures zie je niet zoveel bij lopers. Dat gebeurt vooral als ze een verkeerde beweging maken, bijvoorbeeld doordat ze omzwikken. Bij overbelastingsblessures belast je het lichaam telkens iets meer dan de belastbaarheid toelaat. Je wilt beter worden, dus je moet die grens ook opzoeken, maar als het herstel telkens net te kort is, dan begin je met een achterstand. En die achterstand wordt steeds een beetje groter. Op een gegeven moment heb je ergens steeds pijn.’

Wanneer moet je een pijntje serieus nemen?
‘Altijd. Vaak verdwijnen ze als je gaat warmlopen. Dan kun je uiteindelijk goed trainen en is er niks aan de hand. Maar als je langer moet warmlopen dan gebruikelijk, dan moet er een belletje gaan rinkelen. Meestal komt het pijntje na de training weer terug. Je moet er op dat moment al iets mee doen. Het volgende stadium is dat je het ook tijdens de training voelt. En daarna volgt de fase dat de pijn niet meer weggaat en je ernaar moet laten kijken. Maar dan ben je veel te laat.’

Durf over te slaan
‘Hoe eerder je herstel neemt, hoe beter. Je moet durven over te slaan. Vaak komt het argument dat je een training móét doen. Dat is niet zo. Vaak is het beter om er een niet te doen als je iets voelt. Dan houd je mij als sportarts heel lang buiten de deur.’

Dit item verscheen eerder in Losse Veter magazine 9

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>