Scheenbeenklachten: Hoe ontstaan ze en hoe kom je er vanaf?

Bijna iedere hardloper kent het wel, scheenbeenklachten. Helaas een veelvoorkomende blessure bij (beginnende) hardlopers. Deze klachten zijn vrij eenvoudig te voorkomen. Hoe? Lees verder en ga direct aan de slag! Jordi van Zelst, fysio- en manueel therapeut legt uit en geeft tips.

Hoe herken ik scheenbeenklachten?
De voornaamste klacht is een zeurende, stekende pijn aan de binnenzijde van het scheenbeen. Deze pijn treedt op bij inspanning, maar naarmate de ernst van de blessure toeneemt kan de pijn ook na inspanning of zelfs in rust optreden. Scheenbeenklachten werden voorheen Shin Splints genoemd, en gaan nu door het leven als MTSS (Mediaal Tibiaal Stress Syndroom).

Hoe kom ik eraan?
Volgens één theorie zou overbelasting van deze spieren, door trek aan het beenvlies, irritatie en ontsteking veroorzaken van deze buitenste laag van het bot waaraan de spieren vasthechten. Een tweede theorie is dat de directe impact en torsiekracht die het scheenbeen te verduren krijgt tijdens rennen en springen leidt tot een stressreactie van het bot. Waarschijnlijk spelen beide mechanismen een rol in het ontstaan van scheenbeenklachten.

Hoe kom ik er vanaf?
Door goed te kijken naar waar de klachten in de eerste instantie vandaan komen! Denk daarbij bijvoorbeeld aan: overpronatie (naar binnen kantelen van je voetgewelf), te korte of verkrampte kuitspieren, beperkte beweeglijkheid van de grote teen, voor/midvoet en enkel, instabiliteit van de enkel/knie/heup of romp, mogelijke krachtsverschillen en een verkeerde looptechniek. Ook is het interessant om naar je pasfrequentie te kijken, zie mijn blog over pasfrequentie. Lees hier verder

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>