Losse Veter thema pakket 2018: marathon, training en psychologie

De voorjaarsmarathons komen steeds dichterbij, evenals de overige voorjaarswedstrijden. De één wil graag een snellere 10km, de andere een halve of zelfs hele marathon. Of deze doelen gehaald worden zal mede bepaald worden hoe je de komende periode traint en met welke mindset. Om je hiermee te helpen hebben wij jaarlijks thema pakketten met 5 magazines. In 2016 hadden we eerste marathon/training pakket. Ook voor dit jaar een pakket samengesteld met een bundeling van artikelen over training, marathon en psychologie.

Training:
10km, van eerste keer tot pr (LV 17)
Het wemelt in Nederland van de 10km loopjes. De afstand is overzichtelijk, het aantal benodigde trainingskilometers ook al te overzien. En de 10km zit vol met ronde getallen waar mensen zo van houden. De eerste keer onder het uur, 50 min, 40 min misschien zelfs? Ga je voor je eerste 10km of wil je graag je persoonlijk record verbeteren? In dit artikel veel trainingstips op meerdere vlakken.

Marathontraining: Welke training past bij jou? (LV 15)
Je hebt besloten een marathon te gaan lopen. Welke marathontraining past dan bij jou? De weg tot de dag dat je de 42 kilometer en 195 meter gaat lopen is uitdagend en zal vele mooie momenten geven, alleen kom je ook zeker hindernissen tegen. Aan het einde van de marathonvoorbereiding zal echter een selecte groep aan de start staan en heeft een groot gedeelte hun droom (opnieuw) een marathon te lopen uit moeten stellen of zelfs opgegeven. Waarom vallen juist in de marathonvoorbereiding zoveel mensen af en halen ze de start niet? Is een marathon lopen simpelweg niet voor iedereen geschikt of zijn sommige problemen makkelijk te voorkomen, waardoor je marathondroom dichterbij is dan gedacht?

Het ideale wedstrijdtempo (LV 16)
Waarom bestaat het fenomeen ‘haas’? Waarom gaan schaatsers weg op een – liefst – vlak schema? Waarom gaan wielrenners tegenwoordig een tijdrit in met vermogensmeting? Frank Heldoorn legt uit hoe een ieder voor zichzelf dit tempo kan bepalen en geeft in zijn artikel veel bruikbare tips.

Voetlanding: Kom van die hak af! (LV 19)
Landen op de hak is inefficiënt en is een belangrijke oorzaak van blessures. Dat horen we al jaren. Daarnaast zie je vrijwel nooit een toploper op het achterste deel van de voet landen, dus: niet meer doen, zou je denken. Maar het is nog altijd zo dat verreweg het grootste deel van de recreatieve hardlopers – misschien zelfs wel 90 procent – haklander is. Doen die het allemaal verkeerd? Tijd voor antwoorden! We vroegen drie deskundigen wat nu de beste landing is.

Voor de vorm omvang maken (LV 19)
kilometers maken. Hardlopers doen het graag. Anders worden ze onrustig. Om tussen de oren minder omvang, vrijwillig dan wel gedwongen, te accepteren is wat inzicht nodig in het fenomeen trainingsomvang. In dit artikel lees je hoe je omvang kunt gebruiken als trainingstool om gezond én effectief te trainen.

Vier energiesystemen: Welk systeem hoort bij welke snelheid? (LV 20)
Hoe verder je loopt, hoe langzamer je loopt. Iedere loper is hiermee bekend. De meeste lopers weten ook dat je lichaam voor korte en snelle prestaties een ander energiesysteem gebruikt. Maar het lichaam heeft niet 2 maar zelfs 4 energiesystemen. in dit artikel lees je alles over deze systemen en hoe welk systeem werkt.

In dit pakket met Losse Veter magazine vind je tevens deze onderstaande artikelen over psychologie/mindset:
– Zo kom je beter in je vel: 4 stappenplan (LV 17)
– Denk doe je het best bij 10km/u (LV 15)
– Hartslag, de motor van onze prestaties (LV 19)
– Heuveltraining, een krachtig trainingstool (LV 20)
– Stalen zenuwen bestaan niet (LV 16)

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>