De oplossing voor lagerugpijn [ + 7 oefeningen ]

Maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders krijgen ermee te maken en zo’n 7% van de bevolking gaat ervoor naar de huisarts. Ook onder hardlopers is het een veelvoorkomende klacht: lage rugklachten. Een recente studie laat zien dat de oorzaak bij hardlopers gezocht kan worden in de kracht van de corespieren. Of specifieker: een gebrek daaraan.

Door: Miriam van Reijen

De sterkste spier doet het werk
Met behulp van een ingenieus meetsysteem kunnen de onderzoekers precies zien welke spieren en gewrichten tijdens het hardlopen worden belast. Ook kunnen ze, met behulp van modellen, zien wat er gebeurt als sommige spieren worden uitgeschakeld en het lichaam gaat compenseren. Uit deze modellen komt een duidelijk beeld naar voren: een hardlopers met onderontwikkelde kernspieren moet andere spieren (zoals de oppervlakkige buikspieren) harder laten werken. Je loopt nog steeds even hard maar er komt hierdoor meer druk op je ruggenwervel. Deze extra druk kan de lage rugpijn veroorzaken.

Train je core, niet je buik
Om de klachten te verminderen of te voorkomen is het daarom belangrijk om sterke corespieren te ontwikkelen. Dit doe je echter niet door eindeloos sit-ups te doen en te werken aan je ‘sixpack’ stellen de onderzoekers. Oefenen moeten juist gericht zijn op de spieren die zorgen voor je stabiliteit. Een van de beste oefeningen voor een sterke core: de aloude plank. Mits wel correct uitgevoerd. Hieronder zie je een aantal van de belangrijkste oefeningen.

In dit filmpje zie je hoe het onderzoek te werk is gegaan. En welke spieren je nu echt hoort te trainen:

Tip
Zoek je een extra dosis inspiratie en wil je meer weten over training, voeding en de mentale aspecten bij het hardlopen? Maak kennis met het Losse Veter magazine: Nummer 21 ligt nu in de winkels. Bekijk ook de welkomstaanbieding: Een jaarabo voor € 29,95 inclusief een Maurten drinkpakket of het boek ‘Asfalt, zand & stenen’.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>