+ 3 tips om het risico op blessures te verkleinen

Pas op voor gladheid en mist

Nederland is in de ban van sneeuw en gladheid. Met name deze gladheid blijft de komende dagen aanhouden en is voor lopers een risico op blessures. Heb je in de ochtend of avond een buitentraining op de planning staan? Pas dan extra op voor gladheid. Het risico op een glijpartij of blessure neemt bij een bevroren wegdek toe.

Dat hardlopen een blessuregevoelige sport is, blijkt uit eerder verschenen onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Gemiddeld genomen krijgt een hardloper per 1000 uren sport, 5,6 blessures.

Extra inspanning
Op een gladde ondergrond val je niet alleen sneller, ook klapt je enkel eerder om. De grip neemt af; een verzwikte enkel ligt op de loer. Door de gladheid moet je lichaam bij elke pas meer moeite doen om overeind te blijven. Hierdoor worden je spieren en gewrichten meer belast: vooral de hamstring en lies krijgen het zwaar te verduren. Een hardloopschoen met een goed profiel is onmisbaar. Naast dit advies, kunnen ook de volgende tips je op weg helpen.

ASICS_running_winter_770

Tip 1: Zet kleine passen
Maak je kleine passen, dan hoeft je lichaam minder te corrigeren. De kans op spier- en peesirritaties neemt af. Let wel op dat je niet te kleine passen maakt. Zet je namelijk te kleine passen, dan komen je benen te vaak onnodig neer waardoor de schokbelasting groter wordt.

Tip 2: Pas je tempo aan
Hoe harder je loopt, hoe meer moeite je lichaam moet doen om niet weg te glijden. Loop ontspannen en zet elke pas bewust neer.

Tip 3: Verplaats je training naar de middag of avond
Hoe logisch het ook klinkt: verplaats indien mogelijk je training naar een moment wat later op de dag. De eerste gladheid is dan vaak verdwenen door hogere temperaturen of doordat er gestrooid is op fietspaden en wegen.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Wat is een goed profiel? Een schoen met diepe groeven, redelijk grote noppen en vooral een harde stijve zool van hoofdzakelijk carbon rubber is volgens mij niet zo geschikt om op een gladde ondergrond te lopen. Een normale zool van zachter materiaal geeft mij meer grip.

  • Ik ben van mening dat je zoveel mogelijk op de voor- en midden voet moet landen, de voeten lager dan normaal houden en wat slippend lopen. Je voelt bij elk stap of het glad is en de voeten vinden vanzelf grip. Dit werkt goed tot het wegdek echt spiegelglad is, dan blijf je doorglijden wat op zich prima is. De meeste Hollanders kunnen n.l. schaatsen! Verder denk ik dat de meeste ongelukken bij glad weer ontstaan doordat mensen hun gedrag met lopen en fietsen, scooter en met de auto niet voldoende aanpassen. Negeren, bagatelliseren, zelfoverschatting etc. het zijn menselijke eigenschappen. En winterbanden zijn een slimme uitvinding van de auto-industrie om auto’s 2 keer per jaar in de garage te krijgen:) Als je in een quattro met 140 een boom kopt, kopt hij net zo hard terug!

  • 2:Ik ben van mening dat je zoveel mogelijk op de voor- en midden voet moet landen, de voeten lager dan normaal houden en wat slippend lopen. Je voelt bij elk stap of het glad is en de voeten vinden vanzelf grip. Dit werkt goed tot het wegdek echt spiegelglad is, dan blijf je doorglijden wat op zich prima is. De meeste Hollanders kunnen n.l. schaatsen! Verder denk ik dat de meeste ongelukken bij glad weer ontstaan doordat mensen hun gedrag met lopen en fietsen, scooter en met de auto niet voldoende aanpassen. Negeren, bagatelliseren, zelfoverschatting etc. het zijn menselijke eigenschappen. En winterbanden zijn een slimme uitvinding van de auto-industrie om auto’s 2 keer per jaar in de garage te krijgen:) Als je in een quattro met 140 een boom kopt, kopt hij net zo hard terug!