Verzadigd vet uit zuivel: mag het nu wel of niet?

Veel groenten, veel fruit, twee keer per week vis, matig met vlees en elke dag een handje noten. De nieuwe richtlijnen voor gezonde voeding van het voedingscentrum zijn weinig opzienbarend. Hoeveel vet we moeten eten voor de beste gezondheid en wat voor soort vet dit moet zijn is minder duidelijk. Volle yoghurt? Of toch liever alleen maar vette vis en zonnebloemolie?

melk harlopen voeding

Door: Miriam van Reijen
 
Vetgoed
Lang stond vet in het verdomhoekje. Het zou zorgen voor overgewicht, dichtslibbende vaten en ons risico op allerlei aandoeningen sterk verhogen. Dat vet ook nodig is voor de opname van vitaminen, als energie dient voor onze cellen en bijdraagt aan de isolatie van ons lichaam werd voor het gemak vergeten. Vet krijgt langzaam weer ruimte in onze voeding. Maar welk soort vet het best voor ons is, is nog steeds een vraag waarop veel mensen het antwoord schuldig moeten blijven. 
 
Dierlijk vet of koolhydraten
De slechte naam van vet betekende dat veel mensen vet zoveel mogelijk lieten staan en dit vervingen door koolhydraatrijke producten. Uit onderzoek blijkt echter dat deze vervanging er niet voor zorgt dat je minder risico loopt op hart- en vaatziekten of een toename van gewicht. Voor je risico op aandoeningen aan je hart en je bloedvaten maakt het namelijk nogal uit waar je de inname van (vooral verzadigd) vet mee vervangt. Als je minder vet gaat eten maar meer simpele suikers dan neemt je risico op hart- en vaatziekten en je slechte cholesterol juist toe. Vervang je een deel van de verzadigde vetten voor meervoudig onverzadigde vetten of complexe koolhydraten (uit bijvoorbeeld volkoren granen, peulvruchten en groenten en fruit) dan zet je juist wel een stap in de goede richting. Ook is het beter om verzadigde vetten uit volle melk en kaasproducten te halen dan uit vlees. Verzadigde vetten uit zuivel en kaas laten namelijk geen verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen zien. 
 
Vet in de praktijk
Wil je jouw risico op hart- en vaataandoeningen verminderen dan is het goed om een deel van je verzadigde vetinname te vervangen door meervoudige onverzadigde vetzuren of complexe koolhydraten. Dit betekent dat je beter kiest voor vloeibare bak- en braadproducten in plaats van roomboter en dat je wat vaker kiest voor vette vis of noten dan voor een stukje vlees. 
Al je vet schrappen is overigens geen goed idee. In totaal zou je zo’n 20-40% van je energie uit vet moeten halen. Voor een actieve man komt dit neer op zo’n 60 tot 120 gram en voor een actieve vrouw op 55 tot 110 gram per dag. Van dit vet is liefst 3-12% meervoudig onverzadigd, maximaal 10% verzadigd en minder dan 1% transvet. 

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>