Voorkom buikklachten tijdens de wedstrijd door ook de maag en de darmen te trainen

Duursporters die voor of tijdens wedstrijden veel moeten eten en drinken om hun prestatie op peil te houden, doen er goed aan om hun maag en darmen hiervoor te trainen. Met regelmaat veel koolhydraten eten, met een gevulde maag trainen en oefenen met eten tijdens de inspanning helpen om de opname van koolhydraten te verbeteren en buikklachten te voorkomen.

 

Voorafgaand en tijdens een langdurige inspanning moeten sporters koolhydraten en vocht innemen om uitputting van hun energievoorraden en uitdroging te voorkomen. Bijna de helft van de duursporters ervaart hierdoor echter buikklachten die een topprestatie in de weg kunnen zitten. Asker Jeukendrup heeft daarom uiteengezet wat sporters zouden kunnen doen om eten en drinken tijdens de inspanning goed te verdragen.

Train je maag en je darmen
Sporters doen er goed aan om regelmatig grote porties koolhydraten te eten, en af en toe met een gevulde maag te trainen. Dit kan al na een paar weken de onprettige gevoelens van een gevulde maag verminderen, en zorgt ervoor dat de maag zich sneller leegt. Hierdoor heeft een sporter sneller de beschikking over de koolhydraten die hij opat. Ook zorgt een snellere spijsvertering ervoor dat het opgedronken water eerder beschikbaar is. Lees verder op TopsportTopics

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>