Trail, zwem of klauter je naar een betere tijd (of meer plezier)

Ben jij een klassieke kilometervreter? Houd je tijdens wedstrijden angstvallig je tussentijden in de gaten? Probeer eens een andere, hardloopgerelateerde, sport. Niet alleen zorg je zo voor (welkome) variatie, het vermindert ook nog eens het risico op blessures. Met een beetje geluk word je er bovendien nog sterker van ook en zorgen de alternatieve wedstrijden voor snellere hardlooptijden.


(Foto: Wisthaler)

Door: Miriam van Reijen

Multisporten
Naast hardlopen zit ook de triathlonsport behoorlijk in de lift. Een doorgewinterde zwemmer of fietser hoef je niet te zijn. Er zijn namelijk wedstrijden voor alle niveaus en afstanden. Van een sprint (750m, 20km, 5km) tot een Olympische afstand (1500m, 40km, 10km), tot een halve (1900m, 90km, 21.1km) of hele Ironman (3800m, 180km, 42,2km). Zwemmen en fietsen vraagt enige oefening maar als loper is je hart- en longsysteem in ieder geval al goed getraind. Besteed ook wat aandacht aan je wissels. Je weet als loper dat een gat van 2 minuten dichtlopen niet eenvoudig is. Maar in je transitie van zwemmen naar fietsen of fietsen naar lopen ben je zo maar 2 minuten kwijt.

Zwemloop
Niet zo’n fietser? Probeer dan eens een zwemloop. Een wedstrijd waarbij je eerst een afstand zwemt en daarna direct de loopschoenen aantrekt voor een run. Er zijn ook zwemlopen waarbij je meerdere keren het water induikt en stukken tussendoor rent. De bekendste is de Amphiman in België. Hier leg je in totaal 18, 28 of 28 kilometer af (in mei) of 10,5 en 21 kilometer (oktober). Zo loop je voor de 10.5 kilometer 8 keer een afstand van tussen de 200 en 3000 meter en zwem je tussendoor 7 keer tussen de 80 en 230 meter. Je wetsuit houd je tijdens die 8 wissels natuurlijk gewoon aan.

Trailrunning
Juist voor lopers die geobserveerd zijn door tussentijden kan een trail een openbaring zijn. Met afwisselend parkoers, de nodige hoogtemeters en afstanden die niet altijd helemaal nauwkeurig zijn, zeggen eind- en tussentijden weinig. Geniet van de (vaak schitterende) omgeving maar vergeet niet op te letten waar je je voeten zet. Dalen en klimmen tijdens het trailrunnen vraagt wel enige vaardigheid.

Obstacle run
De obstable runs schieten als paddenstoelen uit de grond. Naast de bekende Mudmasters zijn er tal van wedstrijden waarbij je afwisselt klimt, klautert, tijgert en rent. Tijdens de wedstrijd kun je sloten, plassen, muren, klimtouwen en tonnen tegenkomen waar je zo goed en zo snel mogelijk door- of overheen moet zien te komen. Bang dat je er niet over- of doorheen komt? Schrik niet als een medesporter je een zetje of opstapje wil geven. Elkaar helpen tijdens deze runs mag en gebeurt veelvuldig.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>