Verspringster Spanovic onthutst na mislopen WK-goud door los rugnummer

Ivana Spanovic vindt het te gek voor woorden dat ze vrijdag naast een WK-medaille bij het verspringen greep door een loshangend rugnummer. De Servische moest uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plek in Londen. De 27-jarige Spanovic leek naar een afstand van zo’n 7,10 meter te springen, maar het startnummer op haar rug was aan de onderkant losgeraakt en raakte het zand al bij 6,96. Lees verder op nu.nl

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Piet Wijker

    Dit doet mij denken aan het verhaal van de Poolse verspringster Elżbieta Duńska, bij wie tijdens de Olympische Spelen van 1952 in Helsinki door haar extreem lange paardenstaart een vrijwel zekere zilveren medaille door de neus werd geboord. Die staart had namelijk een afdruk gemaakt die 60 cm dichter bij de balk lag dan waar zij was neergekomen. Na lang juryberaad werd vastgesteld dat zo’n staart een onderdeel van het lichaam is en er dus terecht vanaf die afdruk was gemeten. Een deels loszittend rugnummer is echter geen onderdeel van het lichaam. Mijn vraag is dus: zijn sinds 1952 de regels op dit punt veranderd?

  • TIP: Bib-hesjes zoals bij skiwedstrijden. Geen gepiel meer met spelden/losraken /gaten in mooie tenues etc Soepeler ook dan menig kartonachtige bib. .

  • Het is dus zo dat als je een voorwerp achter je laat, letterlijk dus tijdens de sprong. Dan geldt de plek waar dit voorwerp landt als de meetplek. Bij dames kan het een haarspeld zijn of oorbel Waar is deze regel te vinden?

    • Artikel 184.8: “Alle sprongen moeten worden gemeten vanaf de dichtstbijzijnde indruk van enig deel van het lichaam of van alles dat aan het lichaam was bevestigd op het moment dat de indruk in de landingsbak werd gemaakt tot aan de afzetlijn of het verlengde daarvan.”

      Overigens gebeurde iets vergelijkbaars bij Blessing Okagbare iets eerder dit jaar, zie bv. https://www.youtube.com/watch?v=AaRRmd5u50g

  • Alex Bouwmeester

    Michiel: Artikel 184.8.

    “…Alle sprongen moeten worden gemeten vanaf de dichtstbijzijnde indruk van enig deel van het lichaam of van alles dat aan het lichaam was bevestigd op het moment dat de indruk in de landingsbak werd gemaakt…”

    Overigens, in juni sprong Blessing Okagbare 6.21m met verspringen. Haar pruik viel van haar hoofd en “sprong” 5.8X. Haar pruik viel van haar hoofd voor de landing, dus werd er gemeten vanaf haar voeten en niet vanaf de landing van de pruik. Even voor de leukigheid.

    Dus, als een oorbel of haarspeld valt nadat je bent geland; oeps. Valt dit voor de landing (tijdens de “airtime”); geen probleem.

  • Alex het is mij duidelijk. Vanaf de landing mag je niets meer verliezen. Voor het landen mag je nog zaken kwijtraken. Een mooie handtas ofzo sorry dames haha

  • Piet Wijker

    Ik moet zeggen dat ik de vroegere regel, dat iets dat achter je het zand raakte onderdeel moest zijn van het lichaam, veel begrijpelijker vind dan de huidige regel, zoals die hier wordt weergegeven. Wat heeft in vredesnaam een loshangend rugnummer, of een na de afzet uit het oor vallende oorbel of zoiets, te maken met de geleverde prestatie? Helemaal niets, toch?