Rode druiven, groene thee en uien: Prerace food!

Tijdens trainingen ontstaan er in ons lichaam ontstekingsprocessen. Na een training moet je lichaam hard aan de slag om deze ontstekingen te verminderen. Met voldoende rust en goede voeding word je lichaam zo sterker van training. Het liefst laat je het lichaam dit werk zelf opknappen, zonder te veel kunstmatige ingrepen als ijswater, supplementen met anti-oxidanten of ontstekingsremmers (!).

Door: Miriam van Reijen

In de aanloop naar een wedstrijd kun je het lichaam juist wel een handje helpen om alle ontstekingen de kop in te drukken. Neem je deze een paar dagen voor de start van een wedstrijd dan sta je straks, uitgerust, volledig hersteld en fit aan de start. Recent onderzoek laat zien dat een aantal voedingsmiddelen een sterk ontstekingsremmende werking hebben.

De wondermiddelen vind je waarschijnlijk gewoon in je keukenkastje: het gaat met name om uien, druiven, groene thee en kurkuma. Van alle vermeende superfoods lijken acaibessen de beste papieren. Ook deze kleine zure besjes hebben een sterk ontstekingsremmende effect.
Bron: Ford Ct et al 2016. Identification of (poly)phenol treatments that modulate the release of pro-inflammatroy cytokines by human lymphocytes. Br J Nutr. Doi:10.1017/S0007114516000805

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>