Daniël de Ridder: De balverliefde hardloper


foto: Femmy Weijs

Daniël de Ridder voldeed als voetballer al niet aan het standaardbeeld. Een gymnasiast in de Ajax-opleiding. Ook tijdens zijn carrière ging hij geheel zijn eigen weg. En ook nu hij zijn loopbaan als profvoetballer definitief heeft beëindigd, verschilt hij van het gros van zijn oud-collega’s. Hoe? Deze oud-speler beleeft plezier aan hardlopen!

Daniël de Ridder voldoet niet aan het standaardbeeld van een oud-prof. Sterker nog, als je hem ziet bewegen, zou je je kunnen voorstellen dat hij nog wekelijks een eredivisiewedstrijd speelt. Een buikje, zoals je dat bij veel oud-spelers ziet verschijnen, is niet te bekennen. Dat zal ook niet zo snel gebeuren, denkt De Ridder. Hij was sowieso al niet zo’n speler die met een paar pretkilo’s te veel terugkwam van vakantie. ‘Daar heb ik heel veel geluk mee, misschien is het genetisch. Ik val alleen maar af als ik niet train. Je kan het nu ook aan me zien, ik ben nu al twee jaar niet meer actief als profvoetballer en laat het sporten ook wel eens twee weken helemaal zitten. Zoals afgelopen vakantie: helemaal niks gedaan. Dus als ik terugkwam van een zomervakantie was ik eigenlijk altijd net iets te licht, dan moest ik eerst weer spiermassa terugwinnen. Gelukkig heb ik nooit problemen gehad met vet. Ik blijf zeggen ‘gelukkig’, want ik ben altijd een beetje bang dat ik op een ochtend wakker word en dat het me terugpakt!’

In die eerste weken van de voorbereiding op het nieuwe seizoen moeten voetballers aan de bak en staat er heel veel hardlopen op het trainingsmenu. ‘Dat vinden voetballers wel echt verschrikkelijk. De eerste twee weken van de voorbereiding: altijd twee trainingen op een dag, waarvan er een training puur conditioneel is.’ Het hangt een beetje af van de trainer, maar meestal komt dat neer op: rennen. In zijn tijd bij het Engelse Wigan Athletic hielde de Spaanse trainer daar er een trainingsregime op na dat qua opbouw lijkt op het soort marathontraining dat toplopers afwerken. ‘Die liet ons drie keer op een dag trainen. ’s Ochtends voor het ontbijt eerst een half uur fietsen met hoge hartslag, Daarna rond 10.30 uur een looptraining en dan aan het eind van de middag nog een training.’ Lees verder in Losse Veter magazine 18

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>