Voorkom blessures, loop beter

In de toonaangevende Wall Street Journal stond eerder dit jaar een opvallend bericht. Blessures van hardlopers zouden niet zozeer het gevolg zijn van hardlopen an sich maar vooral ontstaan door een verkeerde looptechniek. Aan het woord is Micheal Silverman, werknemer van het Tisch Performance Center in New York; een kliniek met speciale performance enhancing programma’s voor hardlopers.

Hardlopen joggen

90% geblesseerd
Het voorkomen van loopblessures is serious business. Mensen die gaan lopen hebben ongeveer 50% risico om geblesseerd te raken. Onder marathonlopers zou zoveel als 90% ooit te maken krijgt met een blessure. Speciale loopanalysis, schoenen, zooltjes, oefeningen en fysiotherapie: alles wordt er aan gedaan om blessures voor te blijven. Hoogleraar aan de Universiteit van Stanford James Fries, noemt hardlopen de beste uitvinding ooit om de gevolgen van ouderdom uit te stellen. In 2008 schreef Fries een uitgebreid artikel over de link tussen hardlopen en blessures. Voor dit artikel onderzocht hij 1000 mensen over een periode van 21 jaar. Dit jaar komt er een update van zijn eerder gepubliceerde artikel. Gemiddeld heeft iemand die hardloopt (of een andere sport actief beoefent) 16 jaar langer een gezond, klachtenvrij leven en overlijdt deze persoon 9 jaar later. Echter, het leven van een hardloper is allesbehalve blessurevrij.

Beweeg vooruit, niet omhoog
Volgens de Wall Street Journal hebben lopers die rechtop en recht vooruit bewegen het minste risico op klachten. Ook is het beter niet al te veel op en neer te bewegen. Als je middel meer dan 5 tot 7 centimeter verticaal beweegt met elke stap, is de beweging niet efficiënt en wordt er onnodige druk op je knieën en heupen geplaatst. Ook een te harde landing op je hiel kan een verhoogd risico op een stressfractuur opleveren. Landen op de hiel is prima, als het maar niet met een stampende beweging gebeurt.

Het ontstaan van een lopersknie
Op basis van de gegevens van Fries, Silverman en andere experts in het veld kwam de Wall Street Journal met onderstaande infographic. Het laat goed zien hoe veel voorkomende blessures als een lopersknie, ontsteking van de onderste peesplaat (plantar fascitis) of een stressfractuur het gevolg kunnen zijn van een onjuiste looptechniek.

voorkom blessures miriam van reijen

Bronnen:
Futterman M, 2014. Gait Analysis: the serious runner’s salvation. The Wall Street Journal published online: http://online.wsj.com/artikcles/gait-analysis-the-serious-runners-salvation-1411428069

Chakravarty EF (and Fries JF) et al 2014. Reduced disability and mortality among aging runners: a 21-year longitudinal study. Arch Intern Med 2008. 11:168(15):1638-46

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>