Trainen in de hitte: 5 onverwachte tips om het hoofd koel te houden

De zomerse temperaturen van deze week houden nog even aan. Een extra uitdaging voor de hardlopende mens. Het koelen van ons lichaam vraagt enorm veel energie. Loop je dezelfde snelheid bij een temperatuur van 30 graden als bij een temperatuur van 20 graden dan kost je dit veel meer moeite. Met deze 5 tips houd je het hoofd koel.

Door: Miriam van Reijen

1. Let op met je gezichts- of bodycrème
Smeer jij je graag goed in met gezichts- of bodycrème? Een vette crème voorkomt dat je goed kunt zweten. Het transpiratievocht komt moeilijk door de vette laag. Bovendien legt een vette crème letterlijk een extra – goed isolerend – laagje vet op je huid. Hierdoor kan de hitte van je lichaam slecht afgegeven worden aan de omgeving. Vooral als je gezicht en hals goed ingesmeerd zijn geeft je dit een extra gevoel van warmte. Smeer je liever na de training in met crème of gebruik een speciale zonnebrandcrème voor sporters.

2. Drink een slushpuppie
Door een ijskoude drank te drinken verlaag je jouw kerntemperatuur. Drink net voor je training een flink glas koude limonade met (vermalen) ijsblokjes. Ook een waterijsje of ijsblokjes helpen je af te koelen. Een slushpuppie of ijskoude drank tijdens inspanning is niet zo’n goed idee. De kans op maag- en darmklachten is groot wanneer je lichaam ineens te maken krijgt met de ijskoude drank.

3. Vraag support
Onderzoek heeft laten zien dat, wanneer je tijdens een marathon elke 5 kilometer ijsklontjes in je handen houdt, je prestatie verbetert. Erg praktisch is dit niet. Maar heb je support langs de kant staan dan loont het wel, zeker bij erg warme omstandigheden. Vraag je trouwe supporters om een koelbox mee te nemen en je een bekertje met ijsblokjes aan te geven. Strijk met de klontjes over je hals, slapen en houd ze in je handen totdat ze zijn gesmolten. De kou van de klontjes zorgt ervoor dat onze ervaren mate van inspanning afneemt. Waardoor je harder kunt lopen óf het langer volhoudt.

4. Loop langs het water
Midden in een stad kan het bij warm weer al snel zo’n 1 tot 5 graden warmer zijn dan in een minder stedelijk gebied. Vooral routes langs het water zijn een stuk koeler. Niet alleen heeft de wind hier vrij spel, de kou van het water draagt bij aan een koudere omgevingslucht. Loop bij heel warm weer daarom zoveel mogelijk langs beken, sloten, meren en, als het even kan: de zee.

5. Draag hardloopkleding
Dit lijkt een open deur. Maar hoeveel mensen zie je nog rondlopen met katoenen shirt en dito loopbroek? Katoen is niet bedoeld om in te sporten. Het ademt niet, houdt vocht vast en maakt je kletsnat en plakkerig. Goede sportkleding zorgt juist voor extra verkoeling, helpt het zweet af te voeren en voorkomt dat je na een paar minuten doorweekt bent. Sommige merken hebben zelfs speciale materialen toegepast die ervoor zorgen dat je extra koel blijft.

Het Losse Veter magazine, boordevol informatie over hardlopen, training en veel aandacht voor voeding en beleving:

Klik hier voor meer info over het Losse Veter magazine

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Stefan Bakker

    Tip 3 ben ik het toch niet helemaal mee eens. Op het moment dat je iets ijs kouds neemt voordat je gaat trainen koelt je kern idd af, maar je lichaam gaat harder werken om weer op temperatuur te komen. Hierdoor zal je het sneller nog warmer gaan krijgen tijdens je training.

    • @Stefan, je hebt gelijk. Het lichaam kan op verschillende manieren warmte verliezen (geleding, straling e.d.). Bij warmte ga je zweten, dit zweet verdampt en daardoor koel je af. Dus die ijskoude drank is geen goed idee om af te koelen.