Michel Buijck toont 5 goede trapoefeningen voor trailrunners

MichelBuijck_trapoefening_770_LV
foto: Losse Veter

Om goed voorbereid aan de start van een trail te verschijnen is het aan te raden wat extra krachttraining toe te voegen aan je training. Het klimmen, en zeker ook het dalen, vormen een extra belasting op je spieren. Trailrunner Michel Buijck zoekt daarom regelmatig een lange trap op in zijn training. In onderstaande video laat hij zien hoe je de trap, tijdens of na de training, kunt gebruiken voor een paar goede krachtoefeningen.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Je moet sterk zijn om trap te kunnen lopen: je wordt niet sterk van trapoefeningen.
    Leuke oefeningen, maar deze vallen niet onder de categorie krachttrainen: nb je wordt niet sterker van deze oefeningen, je moet sterk zijn om ze te kunnen uitvoeren.
    Trapoefeningen gaan over functievragen, er worden geen voorwaarden mee geschapen.
    Deze trapoefeningen kunnen daarmee heel zinvol zijn, noem het geen krachttraining. Nogmaals kracht is een voorwaarde om goed en krachtig te bewegen. Trailrunners en ook andere lopers moeten kracht trainen en minder kilometers trainen. Met kracht trainen bedoel ik: niet in, op of aan een apparaat maar met vrije gewichten in de beweegketen (zo wordt altijd de zwakste schakel in de keten sterker gemaakt). Train 30’intensief: het gaat dus om flinke weerstand. Niet om per se veel herhalingen: liever 3 met moeite goed uitgevoerd dan 20 fluitend. Wil je zorgen voor een transfer van kracht naar bewegen dan moet je de kwaliteit van de looptrainingen opschroeven en de kwantiteit verminderen. Krachttrainen en vervolgens alleen maar lange duurlopen maken is goed voor de fitheid maar geeft geen transfer naar het lopen.