Oefeningen met halters ter versterking van je voetspieren

voeten voetspier oefeningen

Trainer Johan Voogd besteedt sinds jaar en dag veel aandacht aan de voetspieren. Hij is zelfs van mening dat de doorbraak van zijn voormalig pupil Jip Vastenburg kwam op het moment dat zij haar voetspieren voldoende op spanning kon houden tijdens het lopen. ‘Jip heeft heel weinig sprongkracht. Ze zette de voet vrij veel neer op de voorvoet, zakte door en dan zette ze af in plaats van dat ze echt kaatste. Dus eigenlijk werd bij elke pas de energie geabsorbeerd door de ondergrond in plaats van dat die werd meegegeven in de afzet. Dit omdat ze niet voldoende spanning kon opbouwen in de voeten,’ aldus Voogd.

Johan Voogd geeft in onderstaande video’s een serie oefeningen die elke loper thuis kan doen. (als je geen haltertje hebt, neem dan bijv een fles met water)

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • En als het te gemakkelijk wordt, uitvoeren op een Airex Balance Pad of Bosubal. Of een waterzak in je handen die ook voor extra instabiliteit zorgt.