De droom van Leonie Ton: Het kussen van de voeten van Leonidas

Leonie Ton is één van de beste Nederlandse ultraloopsters die we in Nederland hebben. Ze deed pas een jaar aan ultralopen toen ze vorig jaar het Nederlandse record op de 100km aanscherpte naar 8u22’46”. Dit voorjaar zette ze het 6 uurrecord scherper en enkele weken geleden was ze overall de snelste op Chi Srinmoy Self Transcendence, een 50km race in Amsterdam. Trailen kan Ton echter ook. Volgende week neemt ze deel aan het WK Ultratrail in Italië. We stelden haar enkele vragen.


(Archieffoto: Rene van Zee)

– Onlangs won je de Chi Srinmoy Self Transcendence onder best warme omstandigheden. Hoe ben je de wedstrijd ingegaan? 
Zonder enige verwachting. Toen ik me inschreef had ik wel een doel: 3.45 proberen te lopen.
Maar gezien de temperatuur zaterdags doel bijgesteld op uitlopen, zonder in de problemen te raken…..Gelijk in de eerste ronde kwam ik erachter dat het parcours niet echt heel snel was, grindpaadje, bruggetjes, scherpe bocht met klimmetje erachter aan en dat de hitte echt wel flink was, start was om 12 uur ’s middags….dus op mijn klokje alleen mijn hartslag in de gaten gehouden en geprobeerd niet naar tijd en snelheid te kijken. ..

– Je werkt in een hospice, hoe intensief is dat en welke rol speelt hardlopen hierin?
Intensief maar ontzettend mooi werk. Het voelt voor mij als een voorrecht dat je zo dicht bij iemand mag staan in deze kwetsbare fase van het leven. Ook leer je te relativeren, dagelijks weer.
Het kan veel voldoening geven als je bij kan dragen aan een stukje kwaliteit van leven van mensen in de laatste fase.
Lopen is heerlijk om los te komen van mijn werk, of juist om zaken nog eens te overdenken en een plekje te geven. Heerlijk mijn km’s maken, vaak langs de Oosterschelde, genieten van het feit dat mijn lichaam sterk genoeg is dit te mogen en kunnen doen, relativeren….

– Weet je nog je eerste ulta en wat maakte dat je die ging doen?
Ja, dat weet ik nog heel goed want dat is nog maar 2 jaar geleden. Rondje Voorne, 60 km.
In september 2014 ben ik met Giel Joziasse mee geweest naar de Spartathlon. Daar is mijn interesse in het ultralopen gewekt. Ik vond het zo bijzonder en inspirerend om te zien hoe mensen op de ene verzorgingspost er compleet doorheen zaten, tot huilens aan toe, en bij de volgende post weer vrolijk lachend voorbij kwamen gelopen. De veerkracht van lichaam en vooral geest……bijzonder.
Rondje Voorne heb ik daarna samen met Giel gelopen en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Toen was ik om…..

– Ultra’s zijn er in vele lengtevariaties, starten met een afstand langer dan de marathon. Heb je een bepaalde favoriete ultra afstand?
Zoals net gezegd ben ik nog maar kort in het ultrawereldje en ben nog aan het ontdekken wat me het best ligt. ik heb nu nog niet verder dan 125 km gelopen. 

– Je hebt diverse Nederlandse records waaronder de 100k en onlangs verbeterde je het nr 6 uur. Dat zijn een flink aantal uren waarbij je tussendoor energie/voeding moet binnen krijgen. Kien jij dat vooraf helemaal uit?  
Toen ik mee mocht naar het WK 100 km afgelopen jaar in Spanje, werd me gevraagd of ik mijn voedingsplan wilde inleveren……Voedingsplan?
Dat had ik dus niet en ben nog steeds een beetje zoekende hierin. Heb al veel geprobeerd qua gelletjes en sportdranken, maar na 8 uur lopen krijg ik het allemaal nauwelijks meer weg. Voeding blijft nog een terrein waar wat te winnen valt.
Het Nederlands record 100 km is trouwens niet meer op mijn naam hoor, dat is nu van Kim Mulder.

– Als het zwaarder wordt, hoe pep jij jezelf dan op?
Moeilijke momenten in een race komen altijd, dat weet je op voorhand, welke afstand je ook loopt.
Blijven vertrouwen op het feit dat je door die moeilijke momenten heen komt, altijd weer. Dat zag ik toch ook in de Spartathlon 😉?
Ik haal ook veel uit afleiding door me op de omgeving te richten; praten met andere lopers, kijken naar publiek of omgeving, gedachten proberen te verzetten.
Enja, bedenken dat je er zelf voor kiest, dus niet zeuren!

– Op welk tijdstip van de dag loop je het liefst en hoe ziet bijvoorbeeld een doorsnee trainingsweek eruit?
Liefst ’s morgens vroeg. Kop koffie, schoenen aan en weg!  Maar doordat ik onregelmatig werk is het heel wisselend.
Ik probeer 5 x per week te trainen met daarin 2 x per week intervaltraining. Het is soms passen en meten om het in te plannen met thuis en werk, maar door een beetje creatief te zijn, me niet te druk te maken over de huishoudelijke klussen die zich opstapelen en een lieve partner die me de tijd gunt om te trainen, lukt dat aardig goed!

– Hoe gaat het met het vrouwenultralopen in Nederland?
Volgens mij is er wel een toename van vrouwen die het ultralopen gaan ontdekken. Maar weet niet goed hoe het “vroeger” was.

– Je trailt ook en neemt binnenkort deel aan het WK trail. Hoe heb je je daar op voorbereid?
Niet heel specifiek.  Eind maart heb ik me gekwalificeerd in Spa, maar trainde laatste maanden veel op de weg. Ik was in training voor de 120 van Texel, wat mijn doel was voor het voorjaar. Helaas kreeg ik griep in de week voor Texel en heb daar toen niet kunnen lopen.
Na Spa heb ik nog 1 trail in de Ardennen gelopen en verder wat trainingen in de duinen gedaan.
Weinig hoogtemeterstraining dus voor mij…we gaan het zien en beleven!

– Heb je nog een droom in het lopen die je graag verwezenlijkt ziet?
Vele! Nu ik het ultralopen ontdekt heb en me er meer in ben gaan verdiepen, komen er steeds meer wensen (lees: mooie ultralopen) bij!
En ja……Leonidas zijn voeten kussen…….zou toch wel mooi zijn…….daar is het voor mij begonnen.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>