Bereid je voor op de hitte met precooling

cubetti ghiaccio - uno

Staat er dit weekend een wedstrijd op het programma? Met de voorspelde warme temperaturen doe je er goed aan wat extra voorbereidingen te treffen. Zo zou je gebruik kunnen maken van precooling. In een recente studie bleken getrainde atleten maar liefst 85 seconden sneller op een 5 km wanneer ze voorafgaand aan de race koelden.

door Miriam van Reijen

Een ijsvest of een icepack
Acht getrainde atleten werd gevraagd 4 keer een 5 kilometer te lopen (waarvan 1 om te wennen aan het protocol) in willekeurige volgorde. Tussen de 5 kilometers zaten minimaal 2 en maximaal 4 dagen. De temperatuur tijdens deze races was 32.2 graden met een relatieve vochtigheid van 48.6%. De testen werden steeds op hetzelfde moment van de dag afgenomen. Gedurende een standaard warming-up van 30 minuten werd er gebruikt gemaakt van een ijsvest, gel-icepacks rondom de dijen of geen precooling. De kern- en lichaamstemperatuur, hartslag en mate van ervaring inspanning tijdens de 5 kilometer werd bijgehouden.

Lagere lichaamstemperatuur
Zowel door het gebruik van het ijsvest als de icepacks was de lichaamstemperatuur tien minuten na de warming-up lager dan in de controle situatie. Beiden zorgden voor een verbetering van de prestatie, waarvan alleen de verbetering met behulp van de icepacks significant was. Zonder precooling liepen de atleten gemiddeld 1492 ± 88 s over de 5 kilometer, met ijsvest was dit 1444 ± 71 seconden en met de icepacks 1407 ± 80 seconden. Het verschil werd vooral gemaakt in de laatste kilometer van de race. Met precooling waren de atleten in staat in de laatste kilometer een hogere snelheid te behouden. De ervaren mate van inspanning was niet verschillend met of zonder precooling.

Voortijdige opgave
Overigens waren niet alle atleten in staat het hele protocol uit te voeren. Van de acht atleten waren er slechts 4 in staat alle 4 de testen te doen. De helft van de atleten moest de 5 kilometer zonder precooling voortijdig stoppen omdat hun kerntemperatuur de kritieke waarde van 39.7 graden bereikte. Bij 2 atleten werd deze kritieke waarde ook bereikt tijdens het dragen van de packs en bij 1 atleet bij het dragen van het vest voordat de 5 kilometer was afgerond.

Conclusie: Blijf oppassen
Hoewel de studie laat zien dat het gebruik van zowel een icepack als een ijsvest de prestatie bij hitte kan verbeteren is een waarschuwing op zijn plaats. Zelfs met behulp van precooling werd bij sommige atleten een kritische kerntemperatuur van 39.7 bereikt voor het bereiken van de finish. Ook met behulp van precooling blijft het dus goed luisteren naar je lichaam en bij twijfel liever wat gas terugnemen.

Bekijk hier onze abo actie: Neem nu een jaarabonnement op Losse Veter magazine en ontvang gratis Philips sportoortjes, samen voor slechts 29,95.

Of maak gebruikt van onze hitte aanbieding: Bij een jaarabonnement op het Losse Veter magazine (€29,95) ontvang je een CamelBak Belt ter waarde van 29,95. Hiermee heb je altijd iets aan drinken bij je én zit er een vakje bij om bijvoorbeeld je telefoon en sleutels in te doen.

Bron:
Randall CA et al 2015. Effect of practical precooling on neuromuscular function and 5km time-trial performance in hot, humid condition amond well-trained male runners. J Strenght and Cond 29:7:1925-1936

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>