Kan zoetstof lijden tot extra kilo’s?

Drink jij braaf light frisdranken om op gewicht te blijven. Of verkies je zoetjes in je koffie voor een echt suikerklontje? Je doet hiermee wellicht meer kwaad dan goed. Al eerder liet een studie zien dat de zoetstof sucralose bij kan dragen aan gewichtstoename. Een nieuwe studie laat zien dat wellicht ook de zoetstof erythritol kan lijden tot extra kilo’s.

Door: Miriam van Reijen

Erythritol
Erythritol, met het E-nummer E968, is een zoetstof die van nature ook in fruit voorkomt. Onder andere peren, druiven en meloenen bevatten een beetje van deze suikerstof. Net als kaas, champignons en sojasaus. Wordt de stof als zoetstof gebruikt dan gaat het niet om een natuurlijke variant afkomstig uit deze producten. De zoetstof wordt kunstmatig geproduceerd uit tarwe of mais. Deze wordt ook wel verkocht onder de naam ‘Sukrin’.

Een ongekende werking
Erythritol is populair als zoetstof. Er werd namelijk verondersteld dat de zoetstof niet door het lichaam kon worden verteerd. De stof zou onverteerd weer door het lichaam worden uitgescheiden – dus zonder (of met heel weinig) opname van de energie. In een studie onder een grote groep studenten kwam echter een opvallend verband naar voren. Studenten die in hun eerste jaar gewicht aankwamen hadden 15x zoveel erythritol in hun bloed als studenten die op gewicht bleven. De stof bleek wel door het lichaam te worden verteerd.

Kip of het ei?
Nu is natuurlijk de vraag of een hoge inname van erythritol zorgt voor gewichtstoename, of dat gewichtstoename zorgt voor een hoge concentratie erythritol in het bloed. Verder onderzoek moet laten zien of de stof daadwerkelijk bijdraagt aan extra vetmassa. Feit blijft wel dat het er bij overmatig gebruik (meer dan 10% toegevoegd erythritol) winderigheid, darmklachten, krampen en een opgeblazen gevoel kan ontstaan. Dat kunnen we als hardlopers natuurlijk missen als kiespijn.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>