Pasfrequentie: ‘De pas die past’

We lezen het overal, trainers adviseren het ons: loop met 180 stappen per minuut en alles is beter! Maar is dat ook daadwerkelijk zo? Jordy van Zelst is op onderzoek uit gegaan, om te kijken wat de ideale pasfrequentie is. De literatuur in gedoken, gesproken met ervaren looptrainers, bewegingswetenschappers, inspanningsfysiologen, sportartsen en natuurlijk de hardlopers zelf.

“Belangrijke zaken eerst”
Het eerste wat opvalt, is dat je cadans, of stappen per minuut, bij elk tempo verschillend is. Denk er maar eens over na: als je langzaam loopt, zal je cadans lager zijn dan wanneer je snel loopt, dat lijkt logisch toch? De mythe dat elke loper of topsporter 180 stappen per minuut zet, kunnen we dus meteen vergeten.

Maar waarom is de pasfrequentie zo belangrijk?
Sommige onderzoeken suggereren dat een 10-20% verhoging van je (geprefereerde) pasfrequentie enerzijds het risico verlaagt op het krijgen van een blessure en anderzijds kan helpen bij het herstel van een bestaande blessure. Dit komt door:
– een verminderde belasting op je gewrichten (je zet minder grote stappen, dus er is sprake van minder schokbelasting);
– een aanpassing naar een mid-voorvoetlanding, hierdoor vangt je enkel/voet al de eerste krachten op tijdens de landingsfase;
– een toename in de buiging van je knie, zodat deze meer als schokdemper kan functioneren;
– de hiel die meer onder het lichaamszwaarte punt komt en zodoende meer stabiliteit geeft en je je afzet kan verbeteren;
– een vermindering de biomechanische vereisten van de heup, deze hoeft namelijk minder naar binnen te draaien en naar buiten te heffen;
– EN een recent onderzoek laat zien dat je bijna 3 keer zoveel minder kracht op de voetzool/hiel krijgt bij een 10% verlaging van je geprefereerde pasfrequentie!

Lees hier verder

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>