Sterker worden? Train tot failure [ + video’s met oefeningen voor lopers]

Lopers hebben baat bij krachttraining. Het uitvoeren van specifieke krachtoefeningen als lunges, squats en goodmornings zorgt voor sterkere en efficiëntere spieren. Hierdoor verbetert onze loopeconomie en hebben we voor dezelfde snelheid, minder energie nodig.

Dor: Miriam van Reijen

Veel krachttrainingsprogramma zijn een uitgedokterde combinatie van herhalingen, sets, pauzes en gewicht. Recent gepubliceerd onderzoek laat zien dat het een stuk makkelijker kan. Het lijkt vooral uit te maken hoeveel spiercellen gebruikt worden tijdens de training en hoe ver deze uitgeput raken. Doe je veel herhalingen met licht gewicht of een aantal herhalingen met een zwaarder gewicht: het resultaat is hetzelfde.

De consequentie van deze bevindingen is dat het goed is om bij een oefening niet exact het aantal herhalingen van tevoren te bepalen. Je zou door moeten trainen totdat je de oefeningen niet meer kan uitvoeren: tot failure. Op dat moment zijn alle spiercellen die van nut kunnen zijn in gebruik genomen én uitgeput.

Lunges

Squats

Goodmornings

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Zoals boven genoemd, wat is inderdaad de bron van dit onderzoek? En wat is het advies wat betreft het toepassen van dit trainingselement in je schema? Trainen tot failure lijkt me ingrijpend voor de spieren, iets wat niet frequent gedaan kan worden tussen trainingen door? Erg kort door de bocht dit artikeltje…

  • De kop is interessant, maar strookt niet met de filmpjes.
    Bij trainen tot failure denk ik aan igf-training. Daarbij wordt er niet meer gepraat en is het alleen geslaagd als de sporter failure laat zien. Een training die je maximaal 1x per drie weken uitvoert met een positief effect op het bindweefsel. Dus zeker effectief voor sporters die veel van hun lichaam vragen.

  • Lees wat studies van sanchez- medina dat het niet zo gezond is om tot failure te trainen, vanwege het veel meer aanmaken van cortisol dan niet tot failure trainen. Verder was testosteron niet hoger na squat of bank druk training. Als atleten wil je de volgende dag weer atletiek kunnen trainen. Dan geen kracht training tot uitputting.

  • Elders las ik dat je krachtoefeningen kunt/mag uitvoeren tot het moment dat je de oefening niet meer GOED kunt uitvoeren.
    Na dat moment is je houding niet meer correct, met kans op blessures.
    Dat betekent ook dat waarschijnlijk slechts een klein gedeelte van de gebruikte spieren is uitgeput en er dus geen sprake is van algehele uitputting.
    Deze aanpak klinkt mij een stuk logische in de oren.