Anton Engels over het belang van Core-Stability

Eerder al publiceerden we een aantal artikelen van de hand van Anton Engels. Daar werd ingegaan op de voor lopers essentiele en meest kwetsbare lichaamsonderdelen. Anton beschrijft hoe we preventief te werk kunnen gaan om blessures te voorkomen. Onderstaand artikel gaat over core-stability, waarvan Anton Engels het was die dit begrip in Nederland heeft geintroduceerd en atleten gewezen heeft op het belang van deze oefeningen. Engels heeft een eigen praktijk en is ook looptrainer. Vandaag een update van dit artikel met een serie foto’s van oefeningen die Anton op zijn eigen site heeft gezet.

Core-Stability
(coordinatietraining)

Krachttraining is in de huidige tijd een algemeen geaccepteerd onderdeel van de training. Dit geldt m.n. voor Europa en Amerika. Het is dan ook niet verbazingwekkend, dat er veel meningen bestaan over het hoe en waarom men dit moet uitvoeren. Het wetenschappelijk onderzoek is echter nog niet op een hoog niveau. De goede core stability bestaat uit een zo functioneel mogelijk basisprogramma, aangepast aan de behoefte van de specifieke persoon. (Geindividualiseerd)

Stabiliteitstraining
Eigenlijk is het woord krachttraining voor core stability niet het juiste. Ik spreek veel liever over stabiliteitstraining of coordinatietraining. Praat je over krachttraining, dan heb je het over versterken van bepaalde spiergroepen. Het is zinvol als de muskulatuur bij aanvang van de corestability een goede basiskracht bezit.

Functioneel oefenen
De core stability is gebaseerd op functionaliteit. Er zijn ondertussen genoeg onderzoeken bekend, dat een leg-extension een persoon niet hoger laat springen of een butterfly een werper niet verder laat werpen. Mevr. Klein-Vogelbach (grondlegster van de ‘funktionele Bewegungslehre’) zei reeds: ‘Als je beter wilt leren lopen, moet je lopen oefenen’. Ook in de neurologie (bv. na hersenbloedingen) verschuift de oefentherapie steeds meer naar functioneel oefenen. Dr. Ingen-Schenau beschreef reeds voor jaren het fenomeen van functioneel oefenen.

Rompstabiliteit
De core stability gaat uit van een stabiele romp. Dat is de basis van waaruit gewerkt wordt. Voijta zei dit al: ‘Erst Statzmotorik, dann Zielmotorik’. Voijta is de grondlegger van een behandelingsmethode voor zuigelingen. Dit betekent: eerst zitten, dan pakken, eerst stabiel staan, dan lopen. Zo zijn er vele voorbeelden te noemen over hoe belangrijk de rompstabiliteit is:
1.Probeer een kind (geldt ook soms voor volwassenen) zittend op een bal te laten schrijven. Dit is zeer moeilijk als de romp niet stabiel is.
2. Bij het uitvoeren van een golfslag is het van wezenlijk belang dat de schouder, elleboog en hand stabiel zijn, anders lukt nooit een goede slag. Bij beginners laat men dan ook de ellebogen tegenelkaar drukken zodat men een extra passief punctum fixum (= stabiliteit) creeert
3. Elke violist staat zeer rechtop en doet veel rompstabiliteitsoefeningen. Zou deze niet stabiel in de romp zijn, zou deze nooit de kleine hoog-coordinatieve bewegingen met de vingers kunnen maken. Er zou dan te veel energie voor de rompstabiliteit verloren gaan. Daarom hamert de violistleraar ook zo op de houding.
4. Zonder goede stabiliteit in de heup (bijv. bij artrose) kan men niet goed lopen.

dsc01616.JPG

‘Ziel’motoriek
Dit betekent dat men als basis een goede FUNCTIONELE rompstabilteit moeten hebben.
Als de rompstabiliteit goed (getraind) is, kost het niet veel energie om deze te waarborgen en kan zijn energie stoppen in de ‘ziel’motoriek: bv. de houding, het lopen, het gooien of het passen van een bal. Zo kan men gecoordineerdere en effektievere bewegingen doorvoeren en daardoor meer energie voor zijn ‘ ziel’motoriek gebruiken en klachten voorkomen.

3-dimensionale training
Sit-ups, backextensions en leg-extensions zijn voorwaardescheppend, maar niet functioneel. Ik wil hier kort de allom befaamde sit-up als voorbeeld bespreken. Degene die een sit-up maakt komt in flexie in de komplete wervelkolom. Er wordt enkel gebruik gemaakt van de verkorte buikspieren. Deze kromming komt niet voor in een goede houding.

Zinvoller lijkt om een houding te zoeken die meer overeenkomt met de praktijk; o.a. gebruikmakend van apparatuur waar een 3-dimensionale training doorgevoerd kan worden: pullies, theraband, vrije gewichten en met name balance-bords. Met behulp van de balance-bords kun je in iedere functionele houding je dieptegevoel (= voorwaarde voor goede coordinatie , houding) in combinatie met verbetering van je kracht trainen Men moet zichzelf leren te stabiliseren in een functionele houding.
Dankzij deze vorm van training leert de deelnemer waarvoor zijn muskulatuur dient.

Kracht en coordinatie
Dankzij de corestabilitytraining zal de sporter meer functionele kracht en een betere coordinatie (houding) krijgen.
Hierdoor zullen klachten/blessures behandeld, voorkomen worden en de prestaties verbeteren.

Bekijk hier de serie foto’s van de Core-Stability oefeningen

Tekst: Anton Engels

Voor meer info:
Fysiotherapie & Training
Abeelseweg 27
4335 JW Middelburg
T 0118 616161
M 0610917834
E praktijkengels@zeelandnet.nl

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>