Sneller herstel met omega-3?

Omega-3-vetzuren staan bekend om hun gunstig effect op het hart en de bloedvaten. In een recente studie werd gekeken of suppletie met een lage dosering omega-3 ook tijdens inspanning effect heeft op de hartfunctie. Dertien gezonde, jonge mannen kregen gedurende acht weken een supplement met twee vormen van omega-3: 560 mg DHA en 140 mg EPA. Dertien vergelijkbare mannen namen een placebo bestaande uit sojaolie.

omega 3

Door: Miriam van Reijen

Zowel voor als na acht weken werd een inspanningstest afgenomen. De rusthartslag en de maximale hartslag van de twee groepen veranderde niet als gevolg van de vetconsumptie. Echter, tijdens een submaximale inspanning was de gemiddelde hartslag van de mannen die extra omega-3 hadden gekregen significant lager (-22±6 slagen over de gehele vijf minuten) dan die van de sojaolie-groep.

Ook het effect van de vetzuren op het herstel werd bepaald gemeten. Na een maximale inspanning mochten de mannen tien minuten in liggende houding uitrusten. Gedurende deze periode werd de hartslag gemeten. Na tien minuten was de hartslag gemiddeld 88 slagen gedaald, hierin bestond geen verschil tussen beide groepen. Echter, het dalen van de hartslag verliep na acht weken sneller in de groep die omega-3 had gekregen. Van deze groep was de tijd die nodig was om de hartslag met de helft te doen afnemen, dertien seconden korter dan voor de acht weken. Bij de groep zonder omega-3 was geen waarneembaar verschil. Een lagere hartslag tijdens inspanning en een sneller herstel na inspanning kan betekenen dat je minder energie verbruikt, en dus efficiënter gaat lopen.

Bron:
Macartney MJ 2014. Intrinsic heart rate recovery after dynamic exercise is improved with an increased omega-3 index in healthy males. Br J of Nutr 112: 12: 1984-1992

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>