Losse Veter thema pakket 2017: marathon, training en psychologie

LVM14_spreads

De voorjaarsmarathons zijn zo goed als voorbij, langzaam komt de zomervakantie in zicht en worden er najaarsdoelen gesteld. Voor de één is dit een snellere 10km, de andere een halve of zelfs hele marathon. Of deze doelen gehaald worden zal mede bepaald worden hoe je de komende maanden traint en met welke mindset. Om je hiermee te helpen hebben wij thema pakketten. Afgelopen jaar was er het eerste marathon/training pakket. Ook voor dit jaar een pakket samengesteld met een bundeling van artikelen over training, marathon en psychologie.

Training:
Marathontraining: Welke training past bij jou? (LV 15)
Je hebt besloten een marathon te gaan lopen. Welke marathontraining past dan bij jou? De weg tot de dag dat je de 42 kilometer en 195 meter gaat lopen is uitdagend en zal vele mooie momenten geven, alleen kom je ook zeker hindernissen tegen. Aan het einde van de marathonvoorbereiding zal echter een selecte groep aan de start staan en heeft een groot gedeelte hun droom (opnieuw) een marathon te lopen uit moeten stellen of zelfs opgegeven. Waarom vallen juist in de marathonvoorbereiding zoveel mensen af en halen ze de start niet? Is een marathon lopen simpelweg niet voor iedereen geschikt of zijn sommige problemen makkelijk te voorkomen, waardoor je marathondroom dichterbij is dan gedacht?

21 wijze looplessen (LV nr 10)
Sporters die daarna trainer worden, het is geen garantie op succes. Maar als het werkt, dan brengen zij een leven lang aan sportwijsheid met zich mee. Dat geldt ook voor Grete Koens, Eddy Kiemel en Bram Wassenaar. Drie oud-atleten die ook als trainer succesvol zijn. We vroegen hen te reageren op een aantal vragen waar lopers van ieder niveau mee worstelen.

Aandacht voor de grote teen (LV 11)
De grote teen wordt vaak ondergewaardeerd. Dit is toch een onbelangrijk en oninteressant onderdeel? Wat maakt dit gewricht uit voor mij als hardloper? Tioch is het slim om als hardlopen aandacht te geven aan dit kleine uitsteeksel. Ontdek in dit artikel, welke problemen je grote teen deze kan veroorzaken, hoe je zelf kunt testen of dit gewricht bij jou goed functioneert en en welke geven oefeningen goed zijn om de beweeglijkheid te bevorderen.

Hardlopen met power (LV 13)
We kennen allemaal wel het beeld van Chris Froome, die op de Alpe d’Huez voortdurend op zijn metertje zit te kijken om precies het juiste vermogen te trappen. Na het wielrennen staan we nu aan de vooravond van de doorbraak van vermogensmeters bij hardlopen. Mo Farah loopt in Rio als één van de eersten met de recent ontwikkelde Stryd vermogensmeter. Hans van Dijk en Ron van Megen, auteurs van Het Geheim van Hardlopen, testten deze vermogensmeter en zijn enthousiast over de mogelijkheden voor lopers, met name voor het verbeteren van je loopefficiëntie.

Alternatieve training (LV 14)
Blessures, iedere loper krijgt er weleens mee te maken. Sterker nog, onderzoek heeft uitgewezen dat van alle sporters lopers het vaakst de stelling ‘blessures ontstaan nu eenmaal, hoe voorzichtig je ook doet’ onderschrijven. Dat is niet verwonderlijk als je naar de cijfers kijkt. In 2014 werden 710.000 blessures geconstateerd bij hardlopers, waarvan 220.000 medisch behandeld werden. De lopers hadden gemiddeld 6,1 blessures per 1000 uren hardlopen. Dat is drie keer zo hoog als gemiddeld, over alle sporten gemeten. Hardlopen is de op één na meest blessuregevoelige sport. Alleen voetbal scoort hoger. Onderzoek bij de Dam tot Damloop verleden jaar heeft uitgewezen dat 39 procent van de ondervraagden last had van een blessure in de voorbereiding. Binnen deze groep heeft 70 procent door kunnen trainen, de overige 30 procent heeft niet kunnen trainen of is moeten stoppen met trainen. Toptrainers Bram Wassenaar en Louis Delahaije pleiten ervoor om het lopen regelmatig te vervangen door een andere trainingsvorm. Zij zien niet alleen voordelen voor toplopers, maar ook voor recreanten.

In dit pakket met Losse Veter magazine vind je tevens deze onderstaande artikelen over psychologie/mindset:
– Denk doe je het best bij 10km/u (LV 15)
– Denk de vermoeidheid weg (LV 10)
– Slechte verliezers zijn goede winnaars (LV 14)
– De zen van het hardlopen (LV11)
– Haptonomie (LV13)

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>