Suiker, de nieuwe duivel?

Stond voor kort vooral vet in kwaad daglicht; nu gaan er steeds meer stemmen op dat niet vet, maar een teveel aan suiker de grootste boosdoener is. Maar hoe zit het dan met fruitsuikers? En wat als je veel sport en dus veel koolhydraten verbrandt?

Suiker klontjes IMG_2934 (2)

Door: Miriam van Reijen

Net zoals vet en eiwit heeft het lichaam suiker nodig. Je spieren om kracht te leveren, je hersenen om te denken en je huid om zich warm te houden. Wanneer je iets eet dat suiker bevat, breekt je lichaam dit af tot glucose. De verschillende cellen in je lichaam nemen deze glucose vervolgens op, of, als je het niet direct nodig hebt, slaan ze het op in de lever en de spiercellen als glycogeen. Of je nu rietsuiker, oersuiker, witte suiker of zelfs agave- of rijstsiroop eet: het is allemaal suiker dat het lichaam kan gebruiken als energie. Het verschil tussen een banaan en een suikerklontje is dat die banaan nog andere voedingstoffen bevat als vezels, kalium, natrium en magnesium. Stoffen die je lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Een suikerklontje bevat alleen suiker en voegt geen gezondheid toe aan je lichaam. Bovendien neemt je lichaam het sneller op, omdat er geen gram vezel in dat suikerklontje zit. Met een snel stijgende bloedsuikerspiegel als gevolg.

Als je bloedsuikerspiegel snel stijgt, moet je lichaam veel van het hormoon insuline produceren om de grote hoeveelheid glucose in je bloedbaan op te vangen. Als je het lichaam te vaak voedt met snelle of grote hoeveelheden suikers, kan het ongevoelig worden voor de toename in suikers. Je lichaam produceert dan minder insuline of de insuline reageert minder goed op de toename in glucose. Hierdoor kan glucose achterblijven in je bloedvaten en neemt het risico op een constante hoge bloedsuikerspiegel toe. Net zoals cholesterol zich op kan hopen in je bloedvaten, kan een overschot aan suiker dat ook, met als gevolg minder soepele en dichtgeslibde bloedvaten.

Of suiker slecht voor je is, hangt er dus van af of je de suiker die je inneemt daadwerkelijk nodig hebt en of de producten waar de suiker inzit ook andere, gezonde stoffen bevat. Wordt er suiker toegevoegd aan producten, zoals tomatenpuree, vruchtenyoghurt of chips, dan levert deze suiker enkel ‘lege energie’ zonder extra vitaminen of mineralen.

Wanneer je gezond wilt eten, is het beter om de hoeveelheid toegevoegde suiker te beperken en te laten matchen met de hoeveelheid energie die je dagelijks nodig hebt. Haal suikers uit producten die ook andere voedingsstoffen bevatten, zoals vitaminen, mineralen en sporenelementen. Als sporter heb je doorgaans iets meer suiker nodig dan iemand die minder actief is. Direct voor, tijdens en meteen na intensieve inspanning kan je lichaam juist goed gebruik maken van snelle suikers. Een pakje chocolademelk of sportdrank zorgen er op zo’n moment juist voor dat je lichaam weinig moeite moet doen om de energie op te nemen. En dat komt je prestatie ten goede.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Zoals ik het momenteel begrijp, is niet zozeer de suiker of de mate van toevoeging het probleem, maar het weglaten van de door de natuurlijk bijgeleverde vezels.

    Suiker is een “gif”, en de natuur koppelt dat standaard aan het “tegengif” (vezels) die helpen het op de juiste manier te verwerken.

    Oneindig veel onderzoeken tonen aan dat suiker (ontdaan van natuurlijk aanwezige vezels) sterke correlatie heeft met het manifesteren en verdwijnen van de meeste gevreesde ziekten. http://www.mercola.com/article/sugar/sugar_cancer.htm https://www.pcrm.org/health/cancer-resources/diet-cancer/nutrition/how-fiber-helps-protect-against-cancer

    Ik zag eens een presentatie van een arts die uitlegde dat als je geraffineerde suiker (of alcohol) inneemt kort voor cardio, het gewoon als eerst beschikbare brandstof gebruikt wordt en nauwelijks schade oplevert, noch omzetting in lichaamsvet.
    Suiker of alcohol nemen als je op de bank zit te chillen en niet heel binnenkort in actie komt…minder gezond.