5 redenen waarom avocado in jouw keuken thuishoort

Avocado en hardlopen, een goede combinatie

Wil je als sporter nog beter letten op je gezondheid? Eet vaker avocado. Deze groene, sappige en zachte vrucht brengt namelijk een legio aan gezondheidsvoordelen met zich mee. Ontdek hier welke dat zijn.

Advocado gezond voor hardlopen
(Foto: Wikipedia)

1. Bevat gezonde vetten
Ja, de avocado is vet. Maar het bestaat voornamelijk uit goede vetten, de zogenaamde onverzadigde vetten, zoals omega 3. Als sporter heb je ze hard nodig! Bovendien verlagen deze vetten het slechte cholesterol en hebben een gunstig effect op de gezondheid van je hart. Dit betekent natuurlijk niet dat je vijf avocado’s op een dag naar binnen moet werken; het blijft een calorierijke vrucht.

2. Positieve invloed op je hersenen
De stof kalium en de aanwezige vetten in de vrucht houden je hersenen jong. Ze dragen bij aan een goed geheugen. Daarnaast stimuleren de vetten de aanmaak van het geluksstofje serotonine. En met een goed gevoel hardlopen is toch altijd beter dan met een slecht humeur…

3. Draagt bij aan gezonde darmen
Wat is er vervelender dan met volle darmen je training ingaan, omdat het ‘even niet lukt’ op de wc? Als je voldoende vezels eet, verklein je de kans op constipatie (opstoppingen). Werk dus aan een goede stoelgang en voeg eens wat vaker avocado aan je eten toe.

4. Werkt ontstekingsremmend
De groene vrucht is een bron van vitaminen en antioxidanten. Vitamine B draagt bij aan een goede stofwisseling en groei van lichaamscellen. Vitamine E zorgt voor een jonge huid; het houdt de organen en spieren soepel. In combinatie met de vele antioxidanten, is avocado een goede ontstekingsremmer. De goede stoffen in de avocado kunnen zorgen voor een sneller herstel.

5. Goed voor je ogen
Bang om je zicht te verliezen? Dankzij het antioxidant luteïne draagt avocado bij aan een goed zicht. Het werkt als een soort ‘uv-filter’. Veel groene groenten zijn overigens rijk aan dit antioxidant.

Ben jij al overtuigd? Gooi avocado door je salade heen, gebruik het voor je smoothie, als broodbeleg of maak er guacamole van. Een lekker, maar simpel bijgerecht!

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>