Hurdles/Sprint Special: Interviews met Marijke Esselink en Dave Wesselink

Zondag 23 april 2017 staat de 7e editie van de Hurdles/Sprint Special in Epe weer op de wedstrijdkalender. Zoals gebruikelijk wordt de wedstrijd aangekondigd met een fraaie wedstrijdposter waarop één of twee talentvolle atleten staan die de voorgaande editie aan de wedstrijd deelnamen.

Deze editie zijn de blikvangers de talentvolle A-Junioren Marijke Esselink (AV Archeus) en Dave Wesselink (AV Trias). Met beide atleten is een interview gedaan waarin onder andere stil gestaan is bij de voorbereiding van beide atleten op het nieuwe outdoor wedstrijdseizoen.
Onderstaand een inkijkje in hoe deze talentvolle atleten trainen en wat hun doelen zijn voor het a.s. seizoen.

Dave/Marijke na jullie goede indoorseizoen zijn de pijlen alweer op het outdoor seizoen gericht. Welke doelen hebben jullie je hiervoor gesteld?
Dave:
“Ten eerste bedankt voor het compliment, ik ben inderdaad tevreden over mijn resultaten dit indoor seizoen al had ik liever nog wel 1 honderdste harder gelopen van 8.00 naar 7.99. Mijn hoofddoel dit outdoor seizoen is het lopen van de limiet voor het Europees Junioren kampioenschap in Grosseto (Italië) die staat op 13.90. Dit is een snelle tijd, zeker voor een eerste jaars, maar het is niet onmogelijk en ik zal er volledig voor gaan! Ook hoop ik natuurlijk mijn nationale titel te prolongeren”.
Marijke: “M’n doel dit seizoen is gericht op het halen van de kwalificatie voor het EK U20 in Grosseto (Italië). En dan natuurlijk op de meerkamp. Voor het seizoen 2018 zou ik me, net zoals in 2016 lukte, graag weer willen plaatsen voor het WK junioren”.

Vraag aan Dave: Na een lange tijd voetballen stapte je over naar atletiek. Hordenlopen doe je nu sinds een jaar of 3 zoals je omschrijft als serieus. In dit verband is de volgende vraag aan je wat je als het grootste verschil ervaart tussen dat van een teamsporter in vergelijking met dan van nu als individuele sporter?
Dave: “Het grootste verschil vind ik dat je bij atletiek echt op jezelf bent aangewezen en je het 100 procent voor jezelf doet. Dus moet je bij een individuele sport als atletiek ook zelf je problemen oplossen. Bij voetbal daarentegen als je een fout maakt, kan een teamgenoot het nog voor je oplossen”.

Vraag aan Marijke: Je hebt gezegd dat je, je zelf op dit moment als meerkampster ziet en je daarin dus verder wilt ontwikkelen. Kun je jezelf er iets bij voorstellen dat je je op 1 discipline zou gaan richten? Bijvoorbeeld specialiste worden op de horden; dat gaat je immers ook heel goed af.
Marijke: “Inderdaad ga ik momenteel helemaal alleen voor de meerkamp. Natuurlijk hordelopen is een prachtig onderdeel maar daar kan ik later nog wel mee verder als de meerkamp niet meer zou gaan. Het scheelt wel dat hordelopen in de meerkamp zit. Dus erop trainen doe ik zou wie zo”.

Dave/Marijke: Kunnen jullie ook een inkijkje geven hoe in deze fase van voorbereiden op het zomerseizoen een trainingsweek van jou er uitziet”?
Dave: “Mijn trainingsweek bestaat uit 6 dagen trainen, op maandag train ik niet want dan werk ik. Op Dinsdag staan er tempotrainingen op het programma, dit betekent loopjes die variëren tussen de 300 en 100 meter, deze training is voornamelijk bedoeld om tolerantie op te bouwen tegen verzuring. Woensdag doe ik krachttraining, omdat ik van mezelf al vrij sterk ben staan deze vooral in het teken van snelle krachtoefeningen zoals snatchen. Op Donderdag loop ik horde, dit zijn voornamelijk veel hordes zodat ik op de laatste paar hordes hetzelfde kan leveren als op de eerste paar hordes. Vrijdag is meestel een sprongwerktraining. Zaterdag is of een hordetraining met weinig hordes of een korte sprinttraining dus niet langer dan 100 meter. Zondag is het of een extra rustdag maar meestal een krachttraining”.

Marijke:
M’n trainingsweek is op dit moment als volgt ingedeeld:
Maandag en dinsdag train ik s’ avonds bij mijn eigen vereniging. Op maandagavond voer ik een sprint- en speerwerpopdracht uit en eindig ik met een circuittraining.
Op de dinsdag staan hoogspringen, kogelstoten en een krachttraining op het menu.
Woensdag heb ik een rustdag en op donderdag en vrijdag train ik op Papendal.
Donderdag train ik horden, verspringen, kogelstoten en speerwerpen.
Vrijdags doe ik krachttraining en loop ik tempo’s.
Zaterdag is dan weer een rustdag en zondag doe ik een bosloopje. Lekkere weekjes dus”.

Dave/Marijke: Dat zijn pittige programma’s. Hoe combineren jullie zo’n pittig programma met een opleiding. Heb je daar eigenlijk nog wel tijd voor en hoe hebben jullie dat georganiseerd”
Dave:
Soms is het wel lastig te combineren met school en werk maar over het algemeen gaat het tot nu toe prima. Wel zit ik in mijn laatste jaar vwo en kan ik doordat ik examens heb helaas niet mee op trainingsstage naar Portugal in april/mei. Ik probeer zoveel als mogelijk mijn vrije tijd te gebruiken om mijn huiswerk te maken, gelukkig houdt mijn trainer, Sven Ootjers, daar ook rekening mee met mijn drukke schoolprogramma”.
Marijke:
Ik zit op een topsportschool, het Johan Cruyff College in Enschede. Op deze school zitten alleen maar sporters, zoals ik. De school zorgt dat je makkelijker vrij kan krijgen bijv. voor trainingskampen. En je kan ook toetsen uitstellen als dat nodig is. Ik train bijv. op donderdag en vrijdag op Papendal. Die dagen ga ik dan ook niet naar school”.
Dave/Marijke: Goed trainen is uiteraard een belangrijke voorwaarde om goed te presteren, maar hoe serieus gaan jullie met belangrijke aanvullende voorwaarden om zoals bijvoorbeeld voeding en medische verzorging e.d. Hebben jullie daar aandacht voor en waar uit blijkt dat”?
Dave:
Qua medische zorg zit ik naar mijn mening bij een van de beste fysio’s van Nederland, Joost Vollaard. Gedurende het seizoen probeer ik mij minstens 1 keer per week te laten behandelen. Ook meet hij eens in de zoveel tijd mijn verpercentage, als deze te hoog wordt moet ik dus wel op mijn voeding letten maar omdat ik nog maar 17 ben hoef ik nog niet te beginnen aan diëten en dergelijke”.
Marijke:
Op m’n voeding letten deed ik altijd al wel een beetje. Ook omdat mijn moeder er veel rekening mee houdt. Sinds dat ik op Papendal zit wordt er veel gekeken naar de medische kant. bijv. via bloedonderzoek. Hieruit kan bijvoorbeeld naar voren komen dat je van bepaalde vitamines of mineralen meer nodig hebt. Je voedingspatroon kan je er dan op aanpassen”.

Dave/Marijke “Hebben jullie eigenlijk “voorbeelden” van atleten die je erg inspireren om als atleet het maximale uit jezelf te halen en wat spreekt je in die voorbeelden het meest aan?
Dave:
Eigenlijk heb ik niet echt voorbeelden, maar als ik dan toch iemand zou moeten kiezen zou ik voor de sprinter Kim Collins (41 jaar inmiddels) gaan. Wat mij betreft is hij het ideale voorbeeld van dat je met hard werken en gemotiveerd zijn alles kan bereiken en dat je ongeacht je leeftijd nog wereldtop kan zijn.

Marijke:
Lang hoef ik daar niet over na te denken. Ik ben groot fan van de Britse Jessica Ennis , een geweldige meerkampster die zichzelf met o.a. een Olympische titel in 2012 in Londen echt bewezen heeft als één van de grootste meerkampsters ooit. Ze kan overigens ook heel goed hordelopen”!

En Dave/Marijke als laatste item, wat zou je willen zeggen over de Hurdles/Sprint Special?
Dave:
Voor mij is de Hurdles/Sprint Special een mooie wedstrijd waar ik vorig jaar voor de eerste keer aan meedeed. Het is een van de weinige echte hordewedstrijden in Nederland waar mooie tijden worden gelopen en spektakel gegarandeerd is. Dus als je een atleet bent schrijf je in en kom anders zeker kijken”!
Marijke:
De Hurdles/Sprint Special is een geweldige wedstrijd voor de hordelopers. Het is anders dan andere wedstrijden omdat er alleen maar hordelopers komen. Ik zelf liep hierdoor altijd hele snelle tijden, ook al regende het!
Sprintdisciplines staan sinds kort ook op het programma en gelet op de snelle baan zijn ook daar snelle tijden zeker mogelijk”!

(Tekst met dank aan Betty Hofmeijer)

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>