Het eeuwige leven met intervaltraining

Dat sporten gezond voor ons is weten we wel. Recent onderzoek laat echter zien dat oudere sporters extra baat kunnen hebben bij intensieve intervaltraining. Deze training zou veroudering van onze cellen tegengaan. Meer dan wanneer er alleen rustig getraind wordt.

Door: Miriam van Reijen

Je bent nooit te oud om te beginnen met sporten
Denk je dat je te oud bent om te sporten? Think again! Aan het onderzoek deden 72 mensen mee die voorheen niet actief waren. Een derde van de deelnemers deed drie keer per week intervaltraining op een indoorfiets: ze fietsten 4 minuten zo hard als ze konden, gevolgd door 3 minuten herstel en herhaalden dit 4 keer per training. Een derde fietste 5 dagen per week, 30 minuten op een rustig tempo en deed 4 keer per week aan lichte krachttraining. Een derde groep deed alleen krachttraining, 2 keer per week. Na twaalf weken waren alle deelnemers vooruit gegaan, ongeacht leeftijd of welk soort training ze hadden gedaan. Maar het soort training bepaalde hoeveel ze vooruit waren gegaan.

Meer uithoudingsvermogen
De groep die rustig had gefietst zag een kleine vooruitgang in hun zuurstofopname. Vooral de oudere deelnemers verbeterden zich, aangezien hun startniveau lager lag. De groep die krachttraining deed werd vooral sterker. Maar het was vooral de groep die intervaltraining had gedaan die een enorme sprong maakte. Hun mitochondriën, de energiefabriekjes in onze spieren werden niet alleen groter maar gingen ook een stuk beter werken. De onderzoekers noemden de veranderingen: een omgekeerd verouderingsproces. Met andere woorden: het uithoudingsvermogen van deze deelnemers ging enorm vooruit.

Begin rustig
De onderzoekers wijzen er wel op dat je, ongeacht je leeftijd, rustig moet beginnen. Als je een lange periode niet actief bent geweest is het goed te beginnen met rustig wandelen, rustig fietsen of joggen. Het onderzoek laat namelijk zien dat elke vorm van inspanning ons fitter maakt. Heb je na een tijdje de smaak te pakken dan kun je de intensiteit nog wat opvoeren om al sportend steeds jonger te worden.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Weia Reinboud

    ‘Jonger worden’ is vreemd geformuleerd, je wordt geen spat jonger. Je wordt minder plumpuddingachtig en de achterdegeraniumindex gaat omlaag.

  • Ik ben het eens met de strekking van dit artikel dat kwalitatief trainen meer zoden aan de dijk zet dan duurtrainen. Echter hierbij is het wel belangrijk dat de betreffende sporters belastbaar zijn. Dit onderzoek is gedaan onder wielrenners, een groep die niet te maken heeft met schokbelasting. Een hardloper moet bij elke stap een veelvoud van het lichaamsgewichtopvangen, Het is dus verstandig eerst te werken aan de mobiliteit van de gewrichten en stabiliteit en daarna pas de intervaltraining opnemen in het loopprogramma.
    Dus eerst een hogere belastbaarheid voordat je de belasting verhoogt.