25 vragen over shin splints

1 Wat wordt verstaan onder shin splints?
Dat is een Engelse naam voor ‘scheenbeenirritatie’. Shin splints is een verzamelnaam voor alle blessures veroorzaakt door overbelasting die zich over het algemeen in het onderste tweederde gedeelte van het vooronderbeen bevinden.

2 Wat is de meest favoriete plaats voor shin splints?
Dat is zo’n centimeter of 8 boven de binnenenkel tegen het scheenbeen aan. Je voelt dat het beste als je de voet omhoog beweegt. Deze vorm van shin splints ontstaat,
doordat er bij voortduring met grote kracht aan de spier getrokken wordt, die zich op die plaats aan het scheenbeen vasthecht (achterste scheenbeenspier). Die spier zit ook vast aan de voetboog. Als de voetboog tijdens het hardlopen afplat, dan komt er grote kracht te staan op die plaats waar die spier vasthecht aan het scheenbeen. Die plek kan zeer pijnlijk zijn. Het kan zelfs zo erg worden, dat die ontstoken raakt. Je spreekt dan van beenvliesontsteking (periostitis).

3 Waar kun je allemaal nog meer shin splints krijgen?
Door het te veelvuldig gebruiken van de vooronderbeenspieren zwellen die dermate op, dat ze pijn gaan doen. Ze passen dan niet meer goed in de koker, waarin ze zitten. Ze kunnen dan niet meer goed heen en weer bewegen (spierloge-syndroom). Ook kunnen er door langdurige overbelasting barstjes in het scheenbeen ontstaan. De meeste
vermoeidheidsfracturen treden op zo’n 10 of 15 centimeter onder de knie in het scheenbeen. Het spierloge-syndroom zit meestal op dezelfde hoogte, maar dan natuurlijk
iets meer naar buiten in de vooronderbeenspieren.

Lees verder op Blessure aanwijzer

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Ja deze relatief onschuldige blessure komt veel voor.
    Zelf masseren met de (knokkels) van vingers en een beetje olie kan.
    Het doet pijn een houtje tussen je tanden kan geen kwaad!

  • “Zorg ervoor dat je ‘rond’ loopt: je trekt de tenen omhoog,
    vlak voor de landing, zodat je met de buitenkant van je midden / achtervoet het eerst de
    grond raakt. ”

    Euhm, achtervoetlanders vormen toch zeker het gros van de shinsplint klanten? Hoeveel op 1000 midden/voorvoetlanders vs. achtervoetlanden krijgen te maken met shinsplints?