Laat je oren blessures voorkomen

2016_Running_PureBOOSTX_Beeld_08

Hardlopen blijft een blessuregevoelige sport. Ieder jaar weer haken duizenden mensen af vanwege blessures. Er wordt veel onderzoek gedaan naar preventie. Meestal richten deze onderzoeken zich op geblesseerde lopers. De Amerikaanse Harvard University koos een andere groep: lopers die nooit geblesseerd waren. Zij probeerden te ontdekken waarom deze lopers fit bleven.

Het onderzoek onder leiding van professor Irene Davis richtte zich op de zogenaamde hiellanders, omdat het merendeel van de lopers tegenwoordig op de hiel landt. Hiellanders hebben een substantieel grotere kans op blessures dan voorvoetlanders. Dit heeft ermee te maken dat de voet en de enkel een deel van de impact van de landing kunnen opvangen bij voorvoetlanders.

Davis ging op zoek naar hiellanders die nog nooit geblesseerd waren geweest en vergeleek deze met een groep die medische advies hadden gezocht voor hun blessure. Daarbij kwam een duidelijk verschil naar boven. Het ging om de zogenaamde ‘vertical average loading rate’. Deze bleek bij de geblesseerden hoog te zijn en bij de niet-geblaseerden juist laag. Het is een waarde die de impact van de belasting weergeeft.

De beste manier om blessures te voorkomen is volgens Davis nog steeds om de hiellanding te veranderen in een midden- of voorvoetlanding. Voor de verstokte hiellanders is er echter ook nog een andere manier om de kans op blessures te verkleinen. Een hoge ‘vertical average loading rate’ vertaalt zich namelijk in een pas die je heel goed hoort. Het verlagen kun je doen door heel goed te luisteren en je stappen zachter te maken.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>