Marathonlessen van Khalid Choukoud: ‘Heb respect voor de marathon’

Khalid Choukoud is in voorbereiding op de Rotterdam marathon. De regerend Nederlands kampioen debuteerde er drie jaar geleden en liep 2u10’52”. Deze tijd staat nog steeds als zijn persoonlijk record. Vandaag de marathonlessen van Khalid Choukoud waarin hij zijn ervaringen en lessen deelt.

13-04-2014 ABN-AMRO Marathon Rotterdam Nederland Atletiek foto: Kees Nouws

In 2014 zat ik rond deze tijd met de voorbereiding van mijn eerste marathon. Dat was een spannende periode. Ik kreeg regelmatig te horen dat ik de marathon niet mocht onderschatten, dus ik heb me wel twee keer bedacht voordat ik het avontuur aan durfde te gaan. Ik had respect voor de marathon, maar tegelijkertijd wist ik dat ik er, zowel fysiek als mentaal, klaar voor was.

Ik had mijn debuut in eerste instantie in het najaar van 2013 gepland. Ik had zelfs al een afspraak met een marathonorganisatie, maar ik had het gevoel dat ik er niet klaar voor was. Als je een slechte tijd loopt in je eerste marathon, dan blijft dat in je hoofd zitten. Ik heb toen besloten mijn debuut een half jaar uit te stellen. Een verstandig besluit. Voor mij werd het uiteindelijk een onvergetelijke dag toen in Rotterdam. Al bij 25 kilometer wist ik dat het mijn dag zou worden. Het moment dat ik de Coolsingel opdraaide naar de finish zal ik nooit vergeten.

Terugkijkend heb ik een aantal belangrijke lessen geleerd die ertoe geleid hebben dat mijn eerste marathon zo goed uitpakte. Heb respect voor de afstand en zorg dat je er voor de volle honderd procent klaar voor bent, dat advies zou ik iedereen willen meegeven. Hoe weet je dat je er klaar voor bent? Dat is een gevoel, maar ik weet nog goed dat ik in het najaar een snelle halve marathon liep in Breda. Ik had die afstand onder de knie en voelde dat ik klaar was voor de volgende stap. Als je die stap eenmaal durft te zetten, zorg er dan voor dat je goed naar je lichaam luistert. Het voelt misschien als spijbelen, maar als je lichaam aangeeft dat het geen zin heeft om te trainen, geef er dan gerust aan toe.

Daarnaast is het ontzettend belangrijk om voldoende te drinken tijdens en na de trainingen. Veel belangrijker dan bij andere afstanden. Vochttekort kan namelijk leiden tot blessures. Mijn allereerste duurloop die langer was dan 30 kilometer, heb ik bewust niet gedronken om te voelen wat dat met mijn lichaam zou doen. Dat was ontzettend zwaar en sindsdien zorg ik dat ik iedere 5 kilometer voldoende drink tijdens de lange duurlopen. Dat heb ik echt moeten leren. In het begin kreeg ik last van steken, maar dat verdwijnt na verloop van tijd. Trek er minimaal een maand voor uit om goed te leren drinken tijdens de trainingen.

Mijn sponsor AA Drink zorgt ervoor dat ik goed geadviseerd wordt. Zij leveren mij de juiste dranken voor, tijdens en na de wedstrijd. Zo neem ik tijdens de trainingen vaak AA Drink Isotone, om de vocht- en mineraalbalans op peil te houden. Na de training vul ik de verbrande energie weer snel aan met AA Drink High Energy.

Die eerste marathon moet een feest worden. Dus luister tijdens de voorbereiding goed naar je lichaam en verzorg het goed door gezond te eten en voldoende te drinken. Zorg dat je net zo gretig en uitgerust aan de start staat van de wedstrijd als toen je aan de voorbereiding begon. Dan wordt het 42 kilometer lang genieten.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>