Fabrieksvoedsel laat je liever staan

Frisdrank, diepvriestaarten en knakworstjes: voorbeelden van zogenaamde ultra-bewerkte voedingsmiddelen. Je hoeft vrijwel niets te doen om ze klaar te maken voor consumptie, ze staan bekend om hun hoge door-eetfactor en hebben doorgaans een lange houdbaarheidsdatum. Eet je deze producten (vrijwel) dagelijks? Niet zo’n goed idee blijkt uit recent onderzoek onder bijna 10.000 mensen.

Door: Miriam van Reijen

Een menu van pizza, frisdrank en toetjes
Voor het onderzoek werden bijna 10.000 mensen geïnterviewd over wat ze zoal aten. Vervolgens werd de voeding ingedeeld in verschillende groepen: onbewerkt (zoals vis, vlees, melk, yoghurt, groenten, eieren en fruit), bewerkte ingrediënten (suiker, zout en olie), bewerkte voedingsmiddelen (kaas, vleesproducten, groenten in blik) en ultra-bewerkte producten (brood, frisdrank, zoutjes, kant-en-klare maaltijden, toetjes en bijvoorbeeld sausen). De 10.000 mensen werden daarna ingedeeld in vier groepen, afhankelijk van welk deel van hun voeding bestond uit ultra-bewerkte voeding: 0-42.6%, 42.6-54%, 54.0-62.8% en 62.8-72.3%. Dit komt erop neer dat voor 25% van de mensen zo’n 67.3% van alles dat ze eten ultra-bewerkt is. Deze groep haalde dagelijks maar liefst 8.2% van hun energie (180 kcal) uit fris- en vruchtendranken, zo’n 6.8% uit koekjes en cake (146 kcal) en zo’n 5.5% (118 kcal) uit zoute snacks.

Meer suiker, meer vet en minder vezels en eiwit
Vervolgens keken de onderzoekers hoeveel vitaminen, mineralen en overige voedingsstoffen de verschillende groepen binnenkregen met hun voeding. De verschillen tussen de groep die het minste bewerkte voedsel at en de groep die het meeste bewerkte voedsel at waren aanzienlijk. Op alle vitaminen en mineralen scoorde de eerste groep veel beter. Ze aten meer vezels, kregen meer vitamine A, C, D en E en meer zink en magnesium binnen. Ze haalden bovendien niet 15.7 maar slechts 7.7% van hun energie uit toegevoegde suikers.

De onderzoekers concludeerden dan ook: Hoe groter het aandeel bewerkte voeding, hoe minder vitaminen en mineralen je binnenkrijgt.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>