Een cafeteria-dieet: kan dat kwaad?

Door: Miriam van Reijen

Frietje speciaal, broodje kroket en twee frikandellen. Kan dat kwaad? Nieuw onderzoek laat zien dat zo’n dieet wellicht meer invloed heeft op onze gezondheid dan we dachten.

80-20% of 20-80%
Als hardloper doe je veel voor je gezondheid. Hardlopen an sich levert een hele lijst aan gezondheidsvoordelen: sterkere botten, een krachtig hart, gezonde bloedvaten en flinke spieren. Kies je daarnaast ook voor een gezond eetpatroon dan ontstaat er een win-win situatie: je lijf kan nog beter herstellen van je training waardoor zowel je conditie als je prestaties in de lift raken. Veel atleten kiezen voor een 80-20 menu: 80% van wat ze eten bestaat uit gezonde voeding, de overige 20% kiezen ze vooral wat ze lekker vinden.
Maar wat als het gaat om 20-80? En je dieet vooral bestaat uit minder gezonde keuzes?

Te veel, te suiker- en te vetrijk
Een dieet dat veel vet en veel geraffineerde suiker bevat wordt ook wel het cafetaria-dieet genoemd. Eerder onderzoek heeft laten zien dat een dieet dat vooral uit suiker en vet bestaat onze darmflora negatief kan beïnvloeden. Een gezonde darmflora is echter erg belangrijk voor onze weerstand, ons gewicht en zelfs ons humeur. Eten we veel groenten, fruit en vezels dan worden vooral de gezonde darmbacteriën gevoed. Eten we juist weinig groenten, fruit en volkoren producten dan kan dit twee negatieve gevolgen hebben: ten eerste ontstaan er meer ontstekingen in onze darmen. Deze ontstekingen hebben effect op ons hele welzijn en kunnen ook optimaal herstel na training in de weg staan. Als gevolg van training krijgt ons lichaam namelijk ook te maken met ontstekingen: het heeft zijn handen al vol om deze ontstekingen op te ruimen en zo klaar te zijn voor de volgende training. Een tweede effect van slechte voeding is dat de darmwand beschadigd kan raken. Met als gevolg dat voedingsstoffen meer door het lichaam worden opgenomen. Klinkt dat als een voordeel? Niet per se. Meer opname van vet en koolhydraten kan, bij een teveel aan voeding, bijdragen aan overgewicht.

Hoe vet- en suikerrijker je eet, hoe dikker je wordt
Het lijkt er dus op dat als je dieet bestaat uit te veel vet en suiker, je lijf deze voedingsstoffen ook nog eens extra opslaat. Zo zorgen beide mechanismen ervoor dat je lichaam nog meer overtollige energie opslaat. Vergelijk bijvoorbeeld A) een frietje met een beker cola (vet- en suikerrijke voeding) met B) een volkorenboterham met kipfilet (eiwit- en vezelrijke voeding).

Als je regelmatig A eet zouden er meer ontstekingen ontstaan in je lichaam en worden de suikers en vetten uit deze voeding allemaal opgenomen door het lichaam. Eet je vaker B dan zorgen de vezels voor een ontstekingsremmend effect en wordt bovendien minder van de energie opgenomen. Vezels zijn namelijk in staat om (ongezonde) vetten uit het lichaam in te pakken en met de ontlasting naar buiten te transporteren. Voor mensen met een hoog cholesterolgehalte is vezelrijke voeding daarom ook zo belangrijk: de vezels verhinderen de opname van cholesterol in de darmen.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>