De sleutel naar marathonsucces: Wat voor loper ben jij en wat voor schema hoort daarbij?

Voor wie zijn zinnen heeft gezet op een marathon is het nog knap lastig een goed en passend trainingsschema te vinden. Je ziet af en toe door de bomen het bos niet meer en de aanbieders van de verschillende soorten schema’s weten allemaal met veel overtuigingskracht te vertellen waarom hun programma het beste is. Het lijkt wel alsof in hardloopland niemand het met elkaar eens is. Of zijn er toch wel wat overeenkomsten te vinden? Voor iedereen die in dit nieuwe jaar een marathon wil gaan lopen – of in een volgend jaar, ook mooi – gingen we op zoek naar die overeenkomsten.

RotterdamMarathon_1341

Door: Klaas Boomsma

Drie soorten lopers
We sloegen aan het vergelijken, deden navraag en een hoop leeswerk om voor drie categorieën lopers uit te vogelen welke ingrediënten in een degelijk trainingsschema moeten zitten. De eerste categorie is de hardloper die geen tijdsdoel heeft, maar enkel de marathon wil uitlopen. Categorie twee bestaat uit lopers die onder de 3:30 uur wil finishen en de laatste categorie is voor die ambitieuze types die bij het illustere genootschap der ‘sub 3-lopers’ willen horen, een marathon lopen in minder dan drie uur.

Meer is sneller
Hoe harder je traint, des te sneller kun je die marathon lopen. Dat denken veel lopers, met als gevolg dat ze tegen een blessure aanlopen en helemaal niet starten of overtraind aan de start verschijnen en daardoor een hele moeilijke en mogelijk teleurstellende marathondag beleven. Toch blijkt het zo te zijn dat de groep die het hardste traint, dat wil zeggen de meeste kilometers maakt en de meeste uren traint, de snelste tijden loopt.

Dat laten de cijfers zien die het sociale sportplatform Strava publiceerde in aanloop naar de London Marathon. Strava keek naar de trainingsarbeid van 4000 deelnemers in de twaalf weken naar die marathon toe. Lopers die een tijd liepen tussen de drie en vier uur liepen in die twaalf weken gemiddeld 43,2 kilometer per week, drie uur en 51 minuten verdeeld over vier loopjes. Sub 3-lopers trainden in die periode gemiddeld 67,2 kilometer, 5 uur en 22 minuten en liepen iedere dag. Bedenk dat in deze categorie ook lopers zitten die twee keer op een dag trainen, wat misschien een beetje vertekent en niet betekent dat sub 3-lopers nooit een rustdag inlassen. De langzaamste categorie lopers, met een finishtijd boven de 5 uur, trainde 22,4 kilometer, 2 uur en 30 minuten en liep gemiddeld niet vaker dan twee keer per week.

Die laatste cijfers zijn zeker opvallend, omdat trainingsprogramma’s bijna zonder uitzondering aanraden om toch tenminste drie keer per week te lopen. Het onderzoek geeft geen verklaring voor dit lage aantal, maar wat een verklaring kan zijn, is dat de meer recreatief ingestelde lopers niet iedere run uploaden naar Strava.

Nu zal iedereen die ook maar een beetje verstand van hardlopen je meteen vertellen dat als een dolle kilometers maken je niet automatisch aan een snelle tijd gaat helpen. De ervaring leert dat een goede marathon lopen een kwestie van een fijne afstemming is tussen hard en slim trainen.

Het volledige artikel is te lezen in het Losse Veter magazine #15 (jan/feb 2017). Het magazine is landelijke verkrijgbaar in winkels als Bruna, Ako, Primera, Albert Heijn etc. En ook in diverse hardloopspeciaalzaken. Je kunt dit nummer ook bestellen via de website. Of maak gebruik van de aanbieding: Een jaarabonnement voor €20,17.

Lv actie neiuwjaar 15895758_1272827916136744_

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>