Blijf de winter een stap voor met deze weerstandstips

Zo blijf je uit de greep van verkoudheid

Hardlopen is het beste medicijn tegen griep en verkoudheid. Als de intensiteit van je trainingsarbeid lager ligt dan 65% van de maximale zuurstofopname, wordt het afweersysteem versterkt en je weerstand tegen infecties verhoogt. Maar pas op. Als de intensiteit van je inspanning hoger ligt, dan neemt de kans op een infectie juist toe. Dus nu de koude en vochtige jaargetijden in aantocht zijn, is het zaak om je niet te ‘overtrainen’.

In je lichaam woedt een aanhouden strijd tussen je immuunsysteem en kwaadwillende bacteriën en virussen. Meestal worden deze schadelijke indringers met succes je lijf uit gejaagd. Is je weerstand op een bepaald moment te laag, dan kunnen deze ziekteverwekkers zich ongehinderd vermenigvuldigen. Dit kan leiden tot allerlei infectieziekten. Griep is daarvan de bekendste. Maar ook een verkoudheid kan het gevolg zijn van een verminderde weerstand. Door je trainingsbelasting beter te doseren en de juiste voedingssupplementen te gebruiken, kun je de kans op een griep of verkoudheid aanzienlijk verminderen.

AW13_RUN_WMN_KMSWNTR_01

Neem tijd voor herstel
De eerste maatregel die je moet nemen nu de ‘R’ in de maand is, is om de kans op ‘overtraining’ zo gering mogelijk te maken. Dat betekent dat je je trainingsinspanning beter moet gaan doseren. Dus voldoende de tijd te nemen om te herstellen na een training of wedstrijd. Neem voldoende rust of kies voor een hersteltraining. Als je je niet helemaal fit voelt of last hebt van stijve spieren, dan kan dat duiden op een naderende overtraining. Neem dan langer rust tussen de trainingen door. Het is dus in de herfst- en wintermaanden belangrijk om je lichaam goed in de gaten te houden en daar naar te handelen.

Weerstand op scherp
Daarnaast kunnen voedingssupplementen je helpen om je afweersysteem op scherp te zetten én te houden. Kies daarbij altijd voor een kwalitatief hoogwaardig merk dat ook door topsporters gebruikt wordt. Het basissupplement om je weerstand te onderhouden is natuurlijk een multivitaminen- en mineralencomplex. Zo’n formule bevat een grote verscheidenheid aan nutriënten die je immuunsysteem versterken. Griep en verkoudheid zijn te herkennen aan hoesten, niezen, keelpijn, hoofdpijn, spierpijn en koorts. Als je één of meerdere van deze klachten voelt opkomen, dan is het belangrijk om je immuunsysteem een extra boost te geven. Dat doe je door supplementen met IJzer en vitamine C te gebruiken. Dit zijn de belangrijkste voedingsstoffen voor de opbouw van je weerstand tegen infecties. Als je een zeer actieve sporter bent, dan kan de komende periode ook de Quercetine belangrijk voor je zijn. Dit is een flavonol die van nature in veel groente en fruit voorkomt. Deze natuurlijke stof – die ook als hoog gedoseerd supplement verkrijgbaar is – gaat de vatbaarheid voor griep na intensieve inspanning tegen.

Anti-griep tips
Een hardloper kan er zelf veel aan doen om niet ziek te worden. Hieronder de belangrijkste tips om uit de greep van griep en verkoudheid te blijven:
* kleed je warm aan als je buiten gaat sporten (lange broek, thermokleding, muts en handschoenen),
* blijf uit de buurt van zieke mensen,
* vermijd handcontact en was je handen wat vaker dan normaal,
* zorg voor een goede nachtrust of overdag een uurtje extra rust. Dan herstelt je lichaam sneller en blijft je weerstand beter op peil.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>