Met de Zero Runner kun je hardlopen zonder de belastende impact van de landing [video]

Hardlopen is, op voetbal na, de meest blessuregevoelige sport. Het overgrote deel van die blessures wordt veroorzaakt door overbelasting. Met name pezen de rondom de knie en voet krijgen het zwaar te verduren door de klappen die zij bij iedere stap moeten absorberen. Ter voorkoming van blessures zou het goed zijn om een deel van de rustige trainingen te vervangen door alternatieve trainingen.

Het bekende fitnessbedrijf Octane kwam twee jaar geleden met een apparaat op de markt dat de gebruiker in staat stelt om te lopen zonder de gebruikelijke impact van de landing. Het apparaat heeft de toepasselijke naam Zero Runner gekregen. Het bijzondere aan het apparaat is dat het beweegt zoals je eigen lichaam. Die beweging maak je uiteindelijk zelf. Je bent je eigen aandrijving.

ZR8_front-angle_770

De impact van de landing wordt volledig weggenomen doordat je in het apparaat stapt. Je voeten steunen op kleine platen die elk verbonden zijn met een arm. Deze armen hebben twee assen, een gepatenteerd systeem dat de beweging van jouw knie- en heupbeweging naadloos volgt. Het apparaat beschikt bovendien over sensoren die jouw paslengte, -hoogte en -frequentie meten. Deze informatie krijg je te zien op een scherm. Niet alleen in de vorm van cijfers, maar je krijgt ook de beweging van beide voeten te zien. Het apparaat laat dus ook zien of je synchroon loopt. Een handig hulpmiddel want veel lopers kampen ongemerkt met krachtsverschil in hun benen en dat kan leiden tot blessures.

Doordat jezelf de aandrijving vormt benadert het ook qua inspanning de intensiteit van het hardlopen. In het begin kan de hartslag zelfs iets hoger liggen omdat het wat extra energie vergt om de beweging in het apparaat onder de knie te krijgen. Eenmaal gewend ligt de hartfrequentie over het algemeen een paar slagen lager dan bij het hardlopen op dezelfde snelheid. Volgens de makers van het apparaat lever je ongeveer 80 procent van de inspanning. Voor een 10 kilometer op de weg moet je ongeveer 12,5 kilometer in de Zero Runner afleggen.

Het wegnemen van de impact biedt niet alleen de mogelijkheid om bij een blessure actief te herstellen. Het apparaat is juist uitstekend preventief te gebruiken. Zeker de rustige duurlopen zijn uitstekend uit te voeren op de Zero Runner. Je zou bijvoorbeeld je lange duurloop voor de helft op de weg kunnen uitvoeren en vervolgens de tweede helft op de Zero Runner. Je beperkt daarmee de belasting op pezen en gewrichten, maar maakt wel de benodigde kilometers. Het apparaat is ook uitermate geschikt als opwarming voor een serieuze tempotraining.

De Amerikaanse hardlooptrainer Rick Muhr was enkele weken geleden in Amsterdam om een uitleg te geven over de Zero Runner. Wij kregen de kans om hem uitgebreid te spreken over het effect, de voordelen en de verschillen ten opzichte van de loopbeweging.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Lijkt me een verschrikkelijke straf om binnen op z’n ding te moeten lopen. Hoe schrijf je als km-junk trouwens je kms op zo’n apparaat?
    Zijn 10-jarige dochter die al 5 jaar 5kms loopt doet dit, tegenwoordig zo’n 4-5x per week? Arm kind. Hup, het bos in, lekker buiten spelen!

  • De vraag moet niet zijn hoe je belasting vermindert, maar hoe je de belastbaarheid verhoogd. Een blessure is dé aanleiding om kracht te trainen.
    Dit apparaat sluit, net als aquajogging aan bij de behoefte van loper en trainer aan lopen, Ze zijn bang het uithoudingsvermogen te verliezen. Ze weten niet of willen niet weten hoe de belastbaarheid vergroot wordt. Het is dus beter een paar halters aan te schaffen of kettlebells. Ik heb ook zeer goede ervaringen met de farm walker.

  • Miljoenen lopers die last hebben van de impact van lopen. Het gros (99+%) loopt simpelweg anatomisch verkeerd, als directe oorzaak van onnodig hoge impact.
    Loop normaal, en loop buiten. Het is de meest low tech vorm van voortbewegen en geen landdier verslaat ons in afstand per 24 uur af te leggen. We zijn er echt goed in. Alleen weinigen zijn er op gebouwd het verkeerd te doen, enige afstand.