Vijf essentiële stabiliserende oefeningen voor lopers

Vorig jaar publiceerden we een video met vijf essentiële buikspieroefeningen voor lopers. Deze oefeningen werden aangeleverd door René van Engelen, onder andere fysiotherapeut van Team Distance Runners. De oefeningen werden voorgedaan door TDR-atlete Helen Hofstede.

oefeningen stabiliteit helen hofstede 2

We vroegen Rene van Engelen om een nog aantal belangrijke oefeningen voor lopers te bedenken. Ditmaal ligt de nadruk op het onderliggende systeem. ‚De vorige oefeningen waren voor de krachtige buikspieren, die voor de grotere bewegingen en de krachtlevering zorgen. Deze oefeningen zijn meer stabiliserende en ondersteunen functies die bij het lopen ook belangrijk zijn. Als deze onderliggende spieren onvoldoende actief zijn dan is er onvoldoende stabiliteit voor je lage rug, bekken en heup. In dat geval kan er teveel bewegingswrijving ontstaan waardoor het risico op overbelasting kan ontstaan. Dit kan leiden tot liesklachten, problemen bij het schaambeen en lage rugklachten.’

Het is dus belangrijk om te kijken of dit systeem op orde is. Dit zijn vijf oefeningen om te controleren of dat systeem voldoende actief is.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>