Tips voor het starten met hardlopen of andere sporten

Je zit vol goede voornemens om meer te gaan bewegen. Maar je weet niet hoe. Hier een stappenplan en diverse tips die je op weg helpen om jouw goede voornemen te laten slagen.

• Plan drie vaste momenten in de week waarop je gaat bewegen. Dit kan bijvoorbeeld fietsen, wandelen, hardlopen, of zwemmen zijn. Kies die sport waar je denkt dat je het meeste van gaat genieten. Plezier hebben in de dingen die je doet, is een belangrijke factor om je doel te bereiken. Kijk ook hoeveel moeite je moet doen om te kunnen gaan sporten. Wil je graag zwemmen is het handig dat het zwembad iets op een te grote afstand van je huis is. Bij wandelen, hardlopen en fietsen is die drempel lager. Met fietsen kun je zelfs beginnen op een gewone fiets, hier hoef niet direct een renfiets of mountainbike voor aan te schaffen. Dat kan altijd nog in een later stadium wanneer blijkt dat je fietsen wel een heel erg leuke activiteit vindt.

• Wil je gaan hardlopen maar je weet niet hoe dat moet aanpakeken, dan adviseren wij je één van onze trainingsschema’s te gebruiken. Met deze schema’s kun je verstandig opbouwen en hoef je zelf niet telkens te verzinnen wat je moet gaan doen.
Trainingsschema: van nul naar vijf kilometer hardlopen voor vrouwen zonder loopervaring
Trainingsschema: van nul naar vijf kilometer hardlopen voor vrouwen met een sportieve achtergrond

Lees hier verder

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>