Expert Anton Engels: ‘Ik spreek liever van functionele kracht dan van core-stability’

Fysiotherapeut Anton Engels was eind jaren ’90 een van de eersten die zich samen met sportarts Peter Vergouwen hard maakte voor het opnemen van core-stability oftewel rompstabiliteit in het trainingsschema van atleten. Het afgelopen decennium is deze trainingsvorm gemeengoed geworden. Maar gedurende die jaren zijn ook de inzichten verder ontwikkeld. Zodanig dat Engels tegenwoordig liever spreekt over functionele kracht in plaats van core-stability. Komende weken zal Anton Engels dieper ingaan op de materie. Hij gaat in op het nut van functionele kracht voor lange afstandsloper, geeft aan hoe makkelijk het is oefeningen te combineren met een looptraining. In het eerste deel beschrijft hij zijn eigen visie zoals hij deze de afgelopen vijftien jaar heeft ontwikkeld.

Wil je meer weten over preventie, oefeningen en training? In het Losse veter magazine vind je 124 pagina’s inspiratie en informatie over hardlopen. Een jaarabonnement kost slechts € 29,95. Klik op de afbeelding voor meer info:

LVM14_spreadsencover_770

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • hoe doen die superkenianen en -ethiopiers dit? nemen die ook dure woorden in de mond? wat doen die aan ‘functionele training’?

    minder theorie (piekeren), meer lopen zou ik zeggen, spelenderwijs en gedisciplineerd…

  • Direct omzetten van kracht naar lopen is een illusie. Kracht is aspecifiek en dus meer een voorwaarde dan iets dat je 1-2-3 kan omzetten.

    Zeker als je oefeningen doet die de spier uitputten (typisch voor veel core stability oefeningen), dan lijkt het mij juist niet aan te raden om dan met deze vermoeide spieren iets om te gaa zetten in een loopvorm.

  • Titus Mulder

    Eindelijk hopelijk iemand die ervoor zorgt dat bepaalde lange afstandsatleten weer gaan hardlopen ipv krachttraining te doen.. ga je weer mooier, effectiever en beter hardlopen.

  • Jeroen Deen

    @Maarten, Top atleten in Kenia en Ethiopie doen wel degelijk aan functionele training. Blessure preventief en in de VP1, minder in de VP2 en alleen later op indicatie van de trainings/medische staf. In de revalidatietraining is functionele training (dank voor dit juiste woord Anton) juist de vertaling naar volledig terug komen in de hardlooptraining.

    @Daniel, volg de uitleg de komende weken van Anton, voordat je begint te schieten.

    @Titus, krachttraining is inderdaad niet hetzelfde als core stability- of functionele training.

    @Anton, succes met de uitleg, ga met graagte volgen, na de mooie introductie tijdens het Marathon congres in Utrecht.

  • Ik ben benieuwd naar het vervolg. Vooralsnog kan ik er nauwelijks een touw aan vastknopen, een brij van woorden. De term ‘functionele training’ lijkt me onhandig gekozen, alsof iemand voor ‘dysfunctionele training’ zou kunnen zijn. ‘Functietraining’ is misschien bedoeld?

  • Giovani D

    Ik snap die Anton wel 😉 Direct omzetten van kracht naar lopen ben ik het wel mee eens. Je kunt een spier toch wel uitputten met krachttraining en daarna het lopen of loopoefeningen/loopscholing meer coördinatief doen. Voorlopig zeg ik … go Anton!

  • Anton heeft het helemaal niet over krachttraining. Hij wil oefeningen doen, die het lichaam (romp) trainen, zodat de loopbeweging zo efficient mogelijk en met een kleiner blessurerisico uitgevoerd kan worden. Als je aangeleerd hebt, om je romp stabiel te houden, ga je dat toepassen in de loopbeweging. Instabiele romp=slecht overbrengen van kracht van de spieren. Functioneel betekent niets anders dan “in functie van het hardlopen”. Er worden m.i. veel niet-functionele (dus nutteloos en tijd- en energieverspillend) oefeningen in de zgn “corestability” toegepast. Je kunt misschien 100 situps doen en nog steeds met een beroerde rompstabiliteit lopen, als je niet hebt aangeleerd je kracht te gebruiken. Daniel begrijpt het wsch verkeerd. Als je met zware halters of anderszins zware krachttraining hebt gedaan, dan kun je daarna inderdaad beter geen training doen, die een goede coördinatie vereist. Anton probeert iets aan te leren, en daarna meteen in de loopbeweging toe te passen. Heel veel lopers ontwikkelen in de loop der jaren vaak een slechte rompstabiliteit (zie het werkelijk dagelijks). En dat komt dan vaak weer door het vele duurlopen, waarin de vermoeidheid een steeds slechtere loophouding veroorzaakt. Door de vele herhalingen wordt die slechte loophouding vervolgens een “gewoonte”.

  • Ik heb de core stability oefeningen een jaar lang uitgevoerd met een grote groep topsporters en ik moet zeggen dat ik relatief weinig relatie terugvond in hun functionaliteit op het veld. Met een aantal uitbreidingen kwam ik veel verder.

  • Henk Kraaijenhof

    Core stability verbetert niet de prestatie en werkt niet blessure preventief! Lees; The myth of Core stability van Prof. Lederman (UK) of Mythos Core Training van Bernard Koller (Wenen) Hooguit iets voor de bejaarde of sterk verzwakte patient maar die komen we niet vaak tegen op de atletiekbaan.

  • Ik kijk ook met belangstelling uit naar de verdere toelichting van Anton Engels, die in de uitleg meer richting de ouderwetse circuittraining lijkt te gaan (althans in een variant zoals ik die bij een paar trainers heb meegemaakt).
    Leuke tips van Henk over CS literatuur, bedankt! Vond nog leuk verhaal met motto “Core Stability or Pure Stupidity?”.

  • Gedeeltelijk mee eens, Henk. Bij de goedgetrainde (!) baanatleten kom je een slechte rompstabiliteit niet vaak tegen, maar bij de grote massa van hardlopers/trimmers vrij veel. Ik zie nogal eens mensen met bijvoorbeeld hamstringklachten of SIG-klachten, die direct gerelateerd blijken te zijn aan insufficiënte heup-abductoren en verzwakte buikmusculatuur. Maar goed=goed, en meer is niet beter.

  • paul wernert

    Nu je het toch daar over hebt, Daniel, in het weekend van 7 en 8 oktober a.s. kan je je laten bijpraten over deze screening. Kosten € 495 pp. In Eemnes, kan je misschien nog wel met de fiets naar toe vanuit Amsterdam.