Sporters hebben geen baat bij zelfmassage met ‘foam rollers’

Oefeningen of zelfmassage met “foam-rollers” verbeteren de sportprestatie en het herstel niet. Hoewel de rollers kunnen helpen om de beweeglijkheid heel even te vergroten en het gevoel van spierpijn iets te verminderen, kan de hoge druk op de spieren ook spierschade veroorzaken.

Veel sporters gebruiken “foam-rollers”, bijvoorbeeld tijdens de warming-up of cooling-down. “Foam-rolling” is een massagetechniek waarbij een roller van rubber of “schuim” gebruikt wordt. Sporters masseren een bepaalde spiergroep door op de roller te gaan liggen en er dan langzaam overheen te bewegen. Deze methode heeft volgens voorstanders een positief effect op de werking en het herstel van de spieren, doordat het de spieren en het bindweefsel zou ontspannen. Net als bij traditionele massage ervaren sporters na een dergelijke behandeling soms minder spierpijn en een ontspannen gevoel. Freiwald en collega’s hebben met deze literatuurstudie de effecten van “foam-rolling” uiteengezet. Lees hier verder

Add Comment Register



Beantwoord

Connect with:

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

  • Als je jezelf er goed of beter bij voelt zou ik het toch gewoon blijven doen. Volgend jaar komt er mischien weer een andere studie die iets anders beweerd.

  • Bij mij werkt het wel. Doe het heel af en toe om spanning uit mijn hamstrings te halen. Even drie dagen doen en ik heb geen last meer van kramperige hamstrings. Ik ben verder heel lui om dit te blijven doen dus alleen als het moet.

  • Ik heb begrepen dat je de foamroller moet gebruiken om trigger points (knobbels in je weefsels) waar je last van kan krijgen weg te rollen.
    Dus herkennen van schade en vanuit daar beslissen of je wel die zware training moet doen.
    Bij bij helpt het wel tegen onregelmatigheden in mijn kuiten.
    Rekken en rollen zou inderdaad de spierspanning kunnen verlagen dus niet alleen als warming up gebruiken.