Door: Miriam van Reijen

Boerenkool, superfood van Nederlandse bodem: ideaal om de donkere maanden gezond door te komen

Google ‘superfoods’ en je krijgt ruim 9 miljoen hits. Ook een zoektocht op Bol.com laat zien dat er sprake is van een hype. Werd er voor 2000 niets gepubliceerd over het fenomeen, sindsdien zijn er 214 titels verschenen die iets vertellen over het zogenaamde supereten. Maar waar je vijf jaar geleden geen chiazaad, gojibes of macapoeder kon vinden liggen de schappen er nu vol mee. Wat er voor die tijd wel was? Ons eigen superfood, dat nu herondekt weer helemaal ‘hip’ is. We hebben het over kale, grunkohl, lehtikaali, chou frise … of gewoon boerenkool!

A healthy fresh curly kale

Boerenkool voor hardlopers
Dat rode bieten helpen om de prestatie te verbeteren weten we nu wel. Maar wist je dat boerenkool minstens zoveel nitraat bevat als rode bieten? Nitraat is een stof die in je mond wordt omgezet in nitriet en vervolgens in het lichaam in stikstofmonoxide. Deze laatste stof zorgt voor een verwijding van de bloedvaten en voor efficiëntere mitochondriën – de energiefabriekjes in je spiercellen die ervoor zorgen dat voeding omgezet wordt in energie. De nitraatrijke boerenkool zou dus kunnen bijdragen aan een betere prestatie. Naast nitraat bevat boerenkool bovendien een grote hoeveelheid kalium (een elektrolyt dat je verliest door veel te zweten), magnesium (essentieel voor spiercontractie en mogelijk verantwoordelijk voor het voorkomen van spierkramp) en ijzer (belangrijk voor het transport van zuurstof). Nog niet super genoeg? Boerenkool bevat ook nog eens drie keer meer vitamine C (per portie van 200 gram) dan een kiwi, meer calcium dan een kommetje yoghurt en zit boordevol gezonde voedingsvezels.

Boerenkool = wintervoer
Boerenkool is wintervoer bij uitstek. Het zetmeel in de bladeren wordt door nachtvorst omgezet in suikers. Daarom smaakt boerenkool die na de eerste vorst is geoogst het lekkerste. Voor hardlopers is het bovendien goed nieuws dat boerenkool vooral in de winter wordt geoogst: wintergroenten bevatten namelijk nog meer nitraat dan zomergroenten. De extra vitamine C kunnen we in de winter overigens goed gebruiken. In een grootschalige onderzoeksstudie werd bekend dat het innemen van 200 mg extra vitamine C het risico op verkoudheid bij mensen die intensief sporten kan halveren. Bij mensen die minder actief zijn kan extra vitamine C er alleen voor zorgen dat je eerder van je verkoudheid af bent en dat de verschijnselen minder ernstig zijn. En laat 1 portie boerenkool nu precies 200 mg vitamine C bevatten. Lees hier verder

Add Comment Register



Beantwoord

Connect with:

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

  • Gaat bij verhitting een groot deel van de nitraten niet verloren? Ik bedoel maar als je het kookt om bv in een puree te verwerken. Volgende week eens een zak meebrengen ;-)