Voeg een snufje peper aan je duurloop toe: Snelheidsprikkels voor herstel

De duurloop is de meest gebruikte trainingsvorm. Het is de basis, zorgt voor het benodigde uithoudingsvermogen. Maar het kan ook weleens monotoon en saai worden. Een paar prikkels toevoegen aan je duurloop doorbreekt niet alleen de sleur. Je herstelt nog beter ook, zo weet trainer Johan Voogd.

Ek cross Velenje Johan Voogd met pupillen Foto Losse Veter

De duurloop, je kunt niet zonder, maar het kan soms een beetje saai worden. Trainer Johan Voogd heeft al decennialang ervaring met het trainen van topatleten. Zo begeleidde hij in het verleden onder andere atleten als Gert-Jan Liefers, Abdi Nageeye en Dennis Licht. Voogd was ook tot voor kort de trainer van Jip Vastenburg, die deze zomer in Rio deelnam aan de Olympische Spelen. Voogd merkte door de jaren heen een steeds groter wordend aantal voordelen van snelheidsprikkels tijdens of na de duurloop.

Drie versnellingen na afloop
Het is voor zijn atleten inmiddels een vast ritueel geworden. Zij doen na iedere duurloop nog een drietal versnellingen van zo’n 150 meter. ‘De eerste 50 meter loop je ontspannen vlot en ben je vooral bezig om te letten op een goede techniek. De volgende 50 meter zet je iets aan door je pasfrequentie te verhogen. In de laatste 50 meter voer je het tempo verder op tot technisch maximaal’, zo legt Voogd uit. Dat is dus niet voluit sprinten. Technisch maximaal betekent voor Voogd dat de techniek voorop staat. Je blijft ontspannen lopen en let vooral op je techniek. Het ontspannen en technisch goed lopen is namelijk de essentie van deze prikkel.

Voordelen
1. ‘Je legt daarmee de focus weer even op de techniek na een lange duurloop. De meeste lopers letten tijdens zo’n lange – vaak langzame – duurloop niet op hun techniek.’
2. ‘Het lichaam leert dat het nog kan versnellen na een vermoeiende training of wedstrijd. Dat kan je heel goed van pas komen tijdens een wedstrijd. Stel dat je even moet versnellen, moet bijschakelen, tijdens een wedstrijd. De meeste lopers doen dat door vanuit een lange pas meer kracht te zetten in plaats van eerst de frequentie te verhogen.’
3. ‘Wanneer je afsluit met een technisch goede pas, dan slaat het lichaam die training zo ook op in het geheugen. Veel lopers ontwikkelen een luie loopstijl tijdens de duurloop. Als je meteen stopt na de duurloop, dan slaat je lichaam die luie loopstijl op en ga je na verloop van tijd technisch slechter lopen.’
4. ‘Het is aangetoond dat deze prikkel de aanmaak van testosteron stimuleert. Het is een middel dat onder andere je herstel bevordert. Uit ervaring weet ik dat lopers die dit wel doen, zich de dag erna beter voelen dan de lopers die deze prikkel achterwege laten.’

Add Comment Register



Beantwoord

Connect with:

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>