Groot deel Nederlandse topsporters heeft vitamine D-tekort

Zeventig procent van de Nederlandse topsporters blijkt een vitamine D-tekort te hebben. Bij 34 procent is zelfs sprake van een ernstig tekort. Dit tekort kunnen zij het beste opheffen door dagelijks een hoge dosis vitamine D3-supplementen (2200 IU) in te nemen. Wanneer de vitamine D-concentratie weer op peil is, volstaat een lage onderhoudsdosering van 400 IU.

Vitamine D  vis winter artikel Teuni Verhagen

Weinig mensen weten dat vitamine D eigenlijk helemaal geen vitamine is maar een groep in vet oplosbare pro-hormonen. Dit zijn stoffen die geen hormonale activiteit vertonen maar die worden omgevormd tot een hormoon. De twee belangrijkste vormen van vitamine D zijn de plantaardige vorm D2 en de dierlijke vorm D3. Het lichaam produceert vitamine D in de huid onder invloed van het ultraviolette licht van de zon. Dit is tevens de voornaamste bron van vitamine D. Normale voeding draagt namelijk maar voor ongeveer tien procent bij aan de vitamine D-concentratie. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij onder andere het immuunsysteem, de spierkracht en de botaanmaak. Lees hier verder

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Om bij een vitamine D-tekort alleen aan te weinig zonlichtblootstelling te denken, is echt te simpel gedacht. Vitamine D is een hip onderwerp en is in studies geassocieerd met ontzettend veel ziekten (hart- en vaatziekten, veel soorten kanker, hoge bloeddruk, dementie, MS, Parkinson, etc.). Maar er is geen overtuigend bewijs dat het suppleren van vitamine D het risico op die ziekten verlaagt (sterker nog: er is zeer overtuigend bewijs dat het geen effect heeft). Het zou dus heel goed kunnen dat de ziekte voor een tekort zorgt en niet andersom.
    Mogelijk geldt voor sporters hetzelfde: vitamine D-tekort is gerelateerd aan mindere balans en minder kracht, maar of suppletie dat dan verbetert, blijft de vraag. Uit de praktijk weet ik ook dat er genoeg sporters zijn die meer dan voldoende in de zon komen, maar toch een vitamine D-tekort hebben. Oorzaak? Meestal onderliggende ziekte of overreaching/overtraining.
    Dus om bij een vitamine D-tekort alleen naar de mate van zonlichtblootstelling kijken is in mijn ogen echt te kort door de bocht. Dit onderzoek laat dus alleen zien dat een tekort op te heffen is door te suppleren, wat opzich logisch is (een bloedarmoede is ook op te lossen met een bloedtransfusie). Maar wel goed dat de effectiefste dosering is onderzocht. Interessanter is wel: leidt dit tot betere sportprestaties?