Met deze 3 tips bespaar je energie tijdens het hardlopen

Energie besparen tijdens het hardlopen? Dat kan! Een juiste arm-inzet, looptechniek en sterke romp zijn cruciaal. Maar wist je ook dat je met lachen minder energie verbruikt dan wanneer je boos kijkt? Kom met deze drie tips voortaan je trainingssessies gemakkelijker door.

Asics Kayano vrouwen 20

1. Neem je armen mee
Wil je effectief hardlopen, neem dan goed je armen mee. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat hardlopers tot wel 3 procent energie besparen door met hun armen te zwaaien in plaats van deze stil achter de rug te houden. Hoewel het misschien logisch klinkt om je armen tijdens het rennen mee te nemen, zijn er toch genoeg hardlopers die hun armen niet op de juiste manier gebruiken. Maar wat is dan de juiste manier? Dat is een armbeweging die vanuit je schouders komt, in plaats vanuit je ellenbogen. Ontspan je schouders en zet vanuit hier de armbeweging in.

2. Besteed aandacht aan je looptechniek
Naast een goede armbeweging zijn er meer looptechnieken waar je op kunt letten. Loop rechtop met je hoofd en romp in één lijn zonder dat je te veel verkrampt. Een verkrampte houding kost immers energie. Een sterke romp is hierbij belangrijk. Probeer dus wekelijks wat core stability toe te voegen aan je training. Zorg daarnaast voor een goede landing en plaats je voet bij elke pas recht vooruit met de looprichting mee.

3. Lach!
Je zou misschien het tegenovergestelde denken, maar bij lachen gebruik je minder gezichtsspieren dan wanneer je boos kijkt. Als je lacht span je 17 spieren aan, als je boos kijkt 43 spieren. Bij praten gebruik je zelfs 200 spieren! (bron: Medicina Alternativa) Kom je de volgende keer iemand tegen onderweg begroet hem eens met een lach. Naast dat je minder spieren gebruikt, is een lach voor zowel jezelf als de ander natuurlijk goud waard.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>